Shinkansen

iStockPhoto. Begrenset gjenbruk

Shinkansen, de japanske jernbaners høyhastighetsnett som forbinder de fleste større byene på øyene Honshu og Kyushu. Første linje, Tokaidolinjen, mellom Tokyo og Osaka (515 km) ble åpnet 1964. Sanyolinjen, San Yo-linjen, vestover fra Osaka over Hiroshima til Fukuoka på øya Kyushu (554 km) stod ferdig 1975; jernbanen går gjennom Shin-Kanmon tunnelen under Shimonoseki-stredet. Tohoku-linjen fra Omiya utenfor Tokyo til Morioka i nord (496,5 km) åpnet 1982. Tohoku-linjen fra Morioka til Aomori er under konstruksjon (planlagt åpnet i 2010) og planene innebærer på sikt en videre forlengelse gjennom Seikan-tunnelen under Tsugaro-stredet til Sapporo på øya Hokkaido. Nagano-linjen(tidl. Hokuriku-linjen) fra Tokyo til Nagano (226 km), skal forlenges til Kanazawa og eventuelt til Osaka. Andre Shinkansen-linjer er Joetsu-linjen fra Tokyo til Nigata (301 km) og Akita-linjen fra Morioka til Akita. Det foreligger også planer om å bygge Chuo-linjen mellom Tokyo og Osaka via Nagoya for maglev-tog med en normal kjørehastighet på over 500 km/h. Se magnetbane.

Shinkansen trafikkeres med spesielle ekspresstog; på Sanyo-linjen er den maksimale kjørehastigheten 300 km/h, på de andre linjene varierer topphastigheten mellom 260 og 275 km/h. Ca. 270 tog er daglig underveis med intervaller på 7½ min i rushtidene. Et togsett kan ha opptil 16 vogner.

Etter et jordskjelv ved Kobe i 1995 ble et spesielt varslingssystem installert i togene; ved jordskjelv skal systemet varsle vibrasjonene tidlig og automatisk stanse togene.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.