Faktaboks

Ragnhild Berstad
Født
21. juni 1956, Oslo
Ragnhild Berstad
Ragnhild Berstad har blant annet markert seg med sin musikk for glassinstrumenter.
Ragnhild Berstad
Av .

Ragnhild Berstad er en norsk komponist, som har komponert både akustisk og elektroakustisk musikk og blant annet har markert seg med musikk for glassinstrumenter.

Utdannelse

Berstad er utdannet ved Buskerud Musikkonservatorium, Universitetet i Oslo og Norges musikkhøgskole, der hun avla sin diplomeksamen i komposisjon i 1997, etter studier med Lasse Thoresen og Olav Anton Thommessen.

Karriere

Høsten 1998 var Berstad «artist-in–residence» ved Künstlerhaus Schloss Wiepersdorf i Tyskland. Hennes musikk har vært framført ved en rekke internasjonale festivaler, som ISCM-Verdensmusikkdagene i Seoul 1997, Juilliard Focus Festival i New York 1998, Bourges International Electroacoustic Music Festival 1999, Transart Festival, Bolzano 2014, Warsaw Autumn 2015, Ruhrtriennale 2021, Donaueschinger Musiktage 2021 og Nordiske Musikkdager.

Kompositorisk virke

Opptak og analyser av naturlyder danner, i Berstads musikk ofte utgangspunkt for hele verkets harmonikk – og ved framføringen av det endelige verket brukes mikrofonen gjerne som et mikroskop, for å bringe øret tettere innpå lydkilden og avdekke den fysiske delen av lydframbringelsen: støy fra buehårene mot strengen, lyden av fingrenes bevegelse på gripebrettet, blåserens pust – lyder som kan skape nærhet mellom utøver og tilhører.

Berstad har, sammen med glasskunstnerne Lars Kverne og Vidar Koksvik, arbeidet med å utvikle glassinstrumenter til verker med tanke på å få fram skjørheten og sårbarheten i musikken, så vel som i livet. I 2012 ble hennes verk Requiem – underveis, for glassinstrumenter, sangere, kammerensemble og elektronikk – urframført av Det Norske Solistkor og Ensemble Allegria ved Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival. Arbeidet med glassinstrumenter ble videreført i verket xtendõ fra 2016 for Ensemble Ernst – og i 2021 framførte Klangforum Wien verket trãnseõ, for stort ensemble og glassinstrumenter ved en rekke festivaler, i inn- og utland.

Om sin inspirasjon har Berstad uttalt: «Livet har kommet til meg gjennom lyd – å sitte stille og lytte til lydene omkring er som meditasjon – en tilstand for å fastholde øyeblikket. I konsentrasjon om ørets opplevelse – i fordypningen inn mot lydenes innerste bestanddeler oppstår det øyeblikk av intenst, fortettet nærvær og en opplevelse av å være til stede i et utstrakt nå – uten begynnelse eller slutt – uten forventning eller hukommelse.»

Verk (utvalg)

  • trãnseõ (2021) – stort ensemble og glassinstrumenter. Bestilt til Klangforum Wien av Donaueschinger Musiktage og Ultima, som begge fremførte verket i 2021.
  • xtendõ (2016) – sopran, sinfonietta og glassinstrumenter. Bestilt av Ensemble Ernst. Urfremført på Ultima 2016
  • Cardinem (2014) stort ensemble. Bestilt og urfremført av Klangforum Wien på Ultima 2014
  • go wo taite (2013) – stemme og indisk harmonium. Bestilt av Kenneth Karlsson og Elisabeth Holmertz. Urfremført på Ultima 2013
  • Requiem – underveis (2012) fire stemmer, kor, glassinstrumenter, ensemble og elektronikk. Bestilt av og urfremførtpå Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival 2012
  • têla (2011) – gitar, strykekvartett og elektronikk.Urfremført av Cikada og Thomas Kjekstad på Ultima 2011
  • Vevtråd (2010) stemme, klarinett og elektronikk. Bestilt og urfremført av Duo Parula. Tårnsalen, Bergen 2010
  • etiam nunc (2006) Seks stemmer. Bestilt av Nordic Voices. Urfremført Ultima 2006
  • Quaero – tilblivelse (2006) symfoniorkester. Bestilt og urfremført av Oslo Filharmoniske Orkester. Ultima 2006
  • Recludo – a concert drama (2003-2004) klarinett og cello solo, sinfonietta. Bestilt og urfremført av Oslo Sinfonietta, solister Hans Christian Brein og Hans Josef Groh.
  • Cresco (2001) strykekvartett og strykeorkester.Bestilt og urfremført av Stavanger Symfoniorkester
  • Anstrøk (2000) fiolin og cello. Bestilt og urfremført av Kyberia.
  • Emutatio (1999 -2000) mezzosopran, kor og symfoniorkester. Bestilt av European Broadcasting Union. Urfremført av Berit Opheim, Kringkastingsorkestret og Oslo Kammerkor
  • Zeugma (1997) – blåseensemble, elgitar, slagverk og klaver. Bestilt av Affinis Ensemble. Urfremført på Trondheim kammermusikkfestival 1997
  • Toreuma (1997) Urfremført av Arditti String Quartet 1999. Bestilt av Ultima Festival.
  • Krets (1996) Symfoniorkester. Bestilt og urfremført av Stavanger Symfoniorkester.
  • Respiro (1994) – klarinett og tape. Bestilt av Lars Hilde. Urfremført på Ultima 1994.
  • Verto (1992) mezzosopran, slagverk og tape. Urfremført på Ultima.

Diskografi

  • Cardinem– Klangforum Wien: Scelsi Revisited. KAIROS 0015030KAI, 2020
  • xtendõ Ensemble Ernst, Silje Aker Johnsen: CDen Extended Hearts and Unheard Herds LAWO LWC 1117, 2019
  • Cardinem European Workshop for Contemporary Music: Warsaw Autumn 58, 2015
  • Respicio Kjell Tore Innervik: CDen A migrant in the new. Aurora ACD 5059, 2009
  • Toreuma Arditti: Ultima Arditti 2004. Aurora ACD 5035
  • Anstrøk. Krets. Respiro. Zeugma. Toreum. Verto. Emutatio. – Kyberia, Kringkastingsorkesteret, Christian Eggen, Lars Hilde, Affinis Ensemble, Arditti String Quartet, Berit Opheim, Lene Grenager, Cathrine Nyheim, Oslo Chamber Choir: Portrett-CD-en Respiro ACD 5012, 2003
  • Verto Bit 20, Berit Opheim: CD-en Definitely Pling Plong. Hemera HCD 2909, 1995
  • Hvordan hvalen fikk sin trange hals. Hvordan kamelen fikk sin pukkel Oslo Sinfonietta, Minken Fossheim: CD-en Musikkdilla. Hemera HCD 2908, 1995

Priser

Eksterne lenker

Ragnhild Berstad på NB Noter

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg