Prosjektmodell er organisasjonens mønster eller system for gjennomføring av prosjekter. Den gjelder for alle organisasjonens prosjekter og danner grunnlaget for en gjennomføringsmodell for hvert enkelt spesifikt prosjekt.

Det finnes mange eksempler på prosjektmodeller. Alle større organisasjoner som gjennomfører prosjekter jevnlig, har en slik. De fleste slike prosjektmodeller har klare fellestrekk i form av overordnede beslutninger, for eksempel om konseptvalg og endelig vedtak om gjennomføring.

Neste steg

Neste steg er en prosjektmodell som definerer trinn (steg) og leveranser for prosjekter innenfor bygg, anlegg og eiendom.

For å sikre en felles referanse for bygge-, anlegg- og eiendomsnæringen (BAE-næringen) utviklet Bygg21 prosjektmodellen Neste steg i 2015. Utviklingen tok utgangspunkt i den britiske standarden RIBA plan of work, tilpasset den til norske forhold og utvidet med nye perspektiver.

Steg og perspektiver

Modellen definerer åtte steg gjennom hele livsløpet fra strategisk definisjon til avvikling av bygget eller anlegget. Mellom hvert steg må viktige beslutninger tas, og korrekt informasjon overleveres til neste steg i byggeprosessen. Dette skal bidra til å sikre at partene i prosjektet kommuniserer klart, involveres på riktig tidspunkt og opptrer koordinert.

De åtte trinnene er:

  1. Strategisk definisjon
  2. Program- og konseptutvikling
  3. Bearbeiding av valgt konsept
  4. Detaljprosjektering
  5. Produksjon og leveranser
  6. Overlevering og ibruktakelse
  7. Bruk og forvaltning
  8. Avvikling

Trinnene representerer nødvendige stadier i utviklingen av et prosjekt fra behovet er identifisert til bygget eller anlegget ikke lenger er egnet for sitt opphavlige formål. Overgangene mellom trinnene representerer viktige forretningsmessige beslutninger.

Neste steg er laget for at brukerne skal kunne dele inn sin prosess mer (opprette flere trinn) eller mindre detaljert (slå sammen trinn) enn denne standard inndelingen. Noen vil ikke benytte alle trinnene. For eksempel vil en bruker som bygger for salg gå rett fra overlevering til avvikling.

Modellen definerer fire perspektiver. Alle som skal bidra til bærekraftig utvikling må tenke gjennom alle fire perspektivene på kort og lang sikt:

  1. Eierperspektivet: de viktigste forretningsmessige beslutningene.
  2. Brukerperspektivet: beslutninger om løsningens egenskaper og effekter.
  3. Utførende perspektiv: beslutninger og informasjon om utviklings- og produksjonsprosessen.
  4. Offentlig perspektiv: hensynet til samfunnet, omgivelsene og naboene.

Standarder

De fire perspektivene er senere tatt inn i den internasjonale standarden EN-ISO 19650-1:2018 Organisering og digitalisering av informasjon om byggverk, inkludert bygningsinformasjons-modellering (BIM) – Informasjonsforvaltning med BIM – Del 1: Begreper og prinsipper.

Neste steg er videreutviklet til norsk standard (på høring fra februar 2022): NS3467:2022 Steg og leveranser i byggverkets livssyklus. Prosjektmodellen i NS3467 er utvidet til ti steg og livsløpets sirkulære natur er fremhevet tydeligere.

Les mer Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg