Canada har 102 dagsaviser med et samlet opplag på cirka 5,1 millioner eksemplarer daglig og 30,4 millioner eksemplarer ukentlig (2015). Det er 90 betalingsaviser og 12 gratisaviser.

Landets enorme utstrekning hindret lenge fremveksten av riksdekkende aviser. Først i 1998 ble den første virkelig riksdekkende avisen, National Post, etablert (opplag 142 509 daglig, 132 116 lørdager, 2013). Kanadisk presse er derfor i hovedsak regional og lokal både i stoffutvalg, distribusjon og politisk innflytelse. Torontos The Globe and Mail har likevel siden 1981 utkommet med en riksutgave, basert på satellittoverføring til trykkerier rundt i hele landet.

Canadas største aviser er ettermiddagsavisene Toronto Star (, grunnlagt 1892; opplag 302 899 hverdager, 546 819 lørdager, 336 846 søndager, 2010) og The Globe and Mail (grunnlagt 1844; opplag 291 571 hverdager, 354 850 lørdager, 2013).

Den største franskspråklige avisen er La Presse (Montreal, grunnlagt 1884; opplag 204 948 hverdager, 263 888 lørdager, 2011), fulgt av Le Journal de Montréal (grunnlagt 1964, opplag 268 561 hverdager, 291 943 lørdager, 267 168 søndager, 2010).

Canadas eldste avis er Montreal Gazette (Montreal, grunnlagt 1778, opplag 116 446 hverdager, 133 438 lørdager, 2012 ).

Over 80 dags- og ukeaviser er rettet mot spesielle etniske grupper og utkommer på til sammen cirka 20 forskjellige språk. Tidsskrifter og magasiner fra USA selges i store opplag i Canada og konkurrerer med landets egne utgivelser.

Canadas avismarked domineres av store avisgrupper, og de to største, Hollinger Inc. og Quebecor Inc., kontrollerer til sammen over halvparten av avisopplaget.

Thomson Newspapers Corporation, som tidligere var en av de to største kanadiske aviseierne, har avviklet mange av sine eierforhold, men har beholdt The Globe and Mail gjennom selskapet Bell Globe Media. Gruppen har nå cirka 10 prosent av avismarkedet.

Andre store aviseierselskaper er Can West Global Communications Corp og Torstar. Aviser uavhengig av avisgrupper står for bare 17 prosent av det samlede opplaget.

Det nasjonale, statseide kringkastingsselskapet Canadian Broadcasting Corporation (CBC, fransk navn Société Radio-Canada, SRC), grunnlagt 1936, sender radio i fem og fjernsyn i syv nasjonale kanaler fordelt på engelskspråklige og franskspråklige kanaler. En egen Northern Service er ansvarlig for radio- og fjernsynssendinger til  arktisk Canada under navnene CBS North og Radio-Canada Nord; disse sendes også på indianske og inuittiske språk. CBC finansieres hovedsakelig gjennom offentlige bevilgninger, men mottar også inntekter fra reklame. Det er over 400 private radio- og fjernsynsstasjoner, som for manges vedkommende samarbeider med CBC om distribusjon av riksprogrammene.

Ved siden av CBC finnes uavhengige lokalradiostasjoner og det private nettverket CTV Television Network, som blant annet formidler ulike satellittsendinger og sendinger fra de store amerikanske fjernsynsnettverkene. Kabelfjernsyn er svært utbredt (i 90 prosent  av husstandene) og de enkelte kabelselskapene formidler opptil 60 ulike kanaler. Betalingsfjernsyn ble introdusert i 1983. Digitalt fjernsyn ble innført i 2011.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.