Masaccio, italiensk maler fra Firenze, en av ungrenessansens store pionerer, på linje med Brunelleschi og Donatello. Ved intimt kjennskap til perspektiv, forkortning og det menneskelige legeme gjorde Masaccio de første viktige skritt på veien til gjengivelse av det tredimensjonale rom. I hans første tid, 1420–24, arbeidet han delvis i Roma. Full kunstnerisk modenhet nådde han fra 1426, da han malte Treenigheten i Santa Maria Novella i Firenze. Et hovedverk er også freskene i Brancaccikapellet ved Santa Maria del Carmine i Firenze. Scenen med oppkreving av «Skattens mynt» er et høydepunkt i Masaccios kunst og utgangspunkt for den videre oppfatning av figurgruppering i ungrenessansen. Den rasjonalistiske tenkemåte hos den florentinske høyere middelklasse som kom til makten på Masaccios tid, har vært nevnt som en av drivkreftene bak hans kunstneriske pionérarbeid.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.