Kobben - ubåtklasse

Kobben-klassen er en ubåtklasse på i alt 15 fartøy som ble bygget for Marinen i Norge og brukt i perioden 1964 til 2001.

Historie

Ubåt av Kobben-klassen: Utstein (S 302) utstilt ved Marinemuséet
Av .
Lisens: CC BY NC SA 3.0

Alle ubåtene i Kobben-klassen ble bygget ved Rheinmetall-Nordseewerke i Emden i perioden 1960–67 som type 207, som var basert på den tyske type 205 men med modifiseringer som blant annet inkluderte forsterket skrog for større operasjonsdybde. Byggingen av klassen ble gjort med 50% finansiering fra USA.

Fra 1989 til 1991 ble fire av ubåtene overført til den danske marinen. Etter at de siste ble utrangert i den norske marinen i 2001, ble fem overført til den polske marinen hvor to fremdeles var i bruk ved utgangen av 2018.

Individuelle ubåter:

  • Ula (S 300) – sjøsatt 19. desember 1964, ferdig 7. mai 1965, skiftet navn til Kinn (S 316) i 1987, utrangert 1990, hugget opp 1998. Tårnet er bevart ved Sjøforsvarets befalsskole i Horten.
  • Utsira (S 301) – sjøsatt 11. mars 1965, ferdig 1. juli 1965, utrangert 1991, hugget opp 1998.
  • Utstein (S 302) – sjøsatt 19. mai 1965, ferdig 9. september 1965, utrangert 1990. Bevart ved Marinemuséet i Horten.
  • Utvær (S 303) – sjøsatt 30. juni 1965, ferdig 1. desember 1965, overført til Danmark 1989 som Tumleren (S 322), utrangert 2004.
  • Uthaug (S 304) – sjøsatt 8. oktober 1965, ferdig 16. februar 1966, overført til Danmark 1990 som Sælen (S 323), utrangert 2004.
  • Sklinna (S 305/S 314 fra 1988) – sjøsatt 21. januar 1966, ferdig 17. august 1966, utrangert 1994, hugget opp 2001.
  • Skolpen (S 306) – sjøsatt 24. mars 1966, ferdig 17. august 1966, utrangert 2001, overført til Polen 2002 som Sep (295).
  • Stadt (S 307) – sjøsatt 10. juni 1966, ferdig 15. november 1966, utrangert 1986, hugget opp 1989.
  • Stord (S 308) – sjøsatt 2. september 1966, ferdig 9. februar 1967, utrangert 1999, overført til Polen i 2002 som Sokol (294).
  • Svenner (S 309) – sjøsatt 27. januar 1967, ferdig 1. juli 1967, utrangert 2001, overført til Polen i 2003 som Bielik (296).
  • Kaura (S 315) – sjøsatt 16. september 1964, ferdig 5. februar 1965, overført til Danmark som delebåt 1991.
  • Kinn (S 316) – sjøsatt 30. november 1963, ferdig 8. april 1964, utrangert 1982, senket 1990.
  • Kya (S 317) – sjøsatt 20. februar 1964, ferdig 15. juni 1964, utrangert 1989, overført til Danmark 1991 som Springeren (S 324), utrangert 2004.
  • Kobben (S 318) – sjøsatt 25. april 1964, ferdig 17. august 1964, utrangert 2001, overført til Polen i 2002 som Jastrzab, brukt som delebåt.
  • Kunna (S 319) – sjøsatt 16. juli 1964, ferdig 1. oktober 1964, utrangert 1994, overført til Polen i 2004 som Kondor (297).

Spesifikasjoner

For Kobben, Kunna, Sklinna, Skolpen, Stord og Svenner etter at de ble modernisert 1989–91.

  • Standard deplasement: 370 tonn; 530 tonn neddykket
  • Lengde: 45,42 meter (Svenner var omkring en meter lengre enn de andre)
  • Toppfart: 17 knop (neddykket)
  • Rekkevidde: 400 nautiske mil (neddykket)

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg