Kåre Tveter

Faktaboks

Født
25. januar 1922
Død
21. mars 2012
Fødested
Sør-Odal
Dødssted
Lillestrøm

Kåre Tveter (høyre) og Jahn Otto Johansen under lanseringen av boken «Vandringer med Kåre Tveter 1990». Bilde fra Norsk biografisk leksikon

Kåre Tveter av /NTB Scanpix ※. Gjengitt med tillatelse
Kåre Tveter, Junikveld, udatert. Olje og akryl på lerret, 100 x 100 cm.
Foto: Nasjonalmuseet/Børre Høstland.
© /BONO. Vernet verk

Kåre Tveter er en norsk maler, grafiker og illustratør. I norsk kunsthistorie har han en fremskutt plass blant de kunstnere som på 1960-tallet utviklet en naturalisme basert på et lyrisk, abstrahert formspråk. Han er mest kjent for sine Svalbard-motiver.

Utdannelse

Tveter var elev ved Statens kunstakademi under Per Krohg og Alexander Schultz fra 1954 til 1957.

Teknikk og motiv

Kåre Tveter, Arktisk månenatt, 1985. Olje og akryl på lerret, 110,5 x 140 cm.

Arktisk månenatt © /BONO. Vernet verk

Tveter har særlig markert seg gjennom en velutviklet bruk av akvarellmediet. Med et minimalistisk, abstrahert formspråk gjengir han naturens formasjoner. Akvarellens skjøre, gjennomskinnelige kvalitet gir motivene en karakteristisk, lyrisk kvalitet. Tveter bruker den samme uttykksmåten, og landskapet som motivkrets også i oljemaleriet. Noen av hans motiver er også gjengitt som serigrafier.

Det var først og fremst landskapet som opptok han. Ved hjelp av sterkt forenklede former og en fargeskala som var begrenset til det aller mest karakteristiske eller essensielle, gjenga han inntrykk hentet fra elver, vann og skogsområder på Østlandet, gjerne høst- og vinterstemninger.

Tveter har en egen evne til å gjengi naturen innhyllet i tåke eller preget av fuktigheten som oppstår etter regn. Han er særlig kjent for sine motiver fra Svalbard hvor han på en var og poetisk måte formidler de snøhvite fjellenes skarpe form mot himmelen, eller kontrasten idet lyset treffer mørket i det arktiske landskapet. Han besøkte øygruppen jevnlig i mange år, og var spesielt fascinert av lysets ualminnelige virkning på landskapet rett før mørketiden setter inn, eller når solen vender tilbake.

Tveter søkte i hele sitt kunstneriske virke å formidle lysets tilstedeværelse i landskapet, selv der hvor lyset ikke var mest fremtredende. På den måten er ikke landskapet i seg selv det primære i hans motiver, men landskapet som bærer av lyset.

Tveters formspråk plasseres innenfor den lyriske abstraksjonen som var fremtredende på 1960-tallet. Han behersket akvarellens transparente virkning på en karakteristisk måte. Den transparente malemåten overførte han også til oljemaleriet som ofte preges av tynne gjennomskinnelige sjikt som øker lysintensiteten i uttrykket.

Illustrasjoner

Tveter har blant annet illustrert Arvid Møllers to bøker Vinterskog (1980) og Vinterlys: Lillehammer (1993), og Emil Boyson, Før sporene slettes (1981). I disse bøkene finner vi både akvareller og malerier. I Arnold Rørholt, Heilt Odøling, kommer en helt annen illustrasjonsform til uttrykk i Tveters enkle, humoristiske pennetegninger.

En rekke av hans verk er å se i Galleri Lyshuset, Skarnes, som ble åpnet i 2002. Galleri Svalbard huser en permanent samling av Kåre Tveters arbeider.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Boyson, Emil. Før sporene slettes: Dagbok. Ill. Kåre Tveter. Oslo: Dreyers forlag, 1981. Finn boken
  • Helliesen, Sidsel. Kåre Tveter: akvareller. Utstillingskatalog. Oslo: Nasjonalgalleriet: Kobberstikk- og håndtegningsamlingen, 1998. Finn boken
  • Johansen, Jan Otto. Vandringer med Kåre Tveter. Oslo: J. M. Stenersens Forlag, A.S., 1990. Finn boken
  • Møller, Arvid. Vinterskog. Ill. Kåre Tveter. Oslo: J. M. Stenersens Forlag, A.S., 1980. Finn boken
  • Møller, Arvid. Vinterlys: Lillehammer. Ill. Kåre Tveter. Oslo: Labyrinth Press, 1993. Finn boken
  • Rørholt, Arnold. Heilt Odøling. Ill. Kåre Tveter. Drammen: ART PRO AS forlag, 1996. Finn boken

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg