Bücker Bü 131 Jungmann, tysk toseters sports- og treningsfly (biplan), første flytype produsert av Bückers Flugzeugbau GmbH, utviklet under ledelse av den svenske flykonstruktøren Anders J. Andersson.

Jungmann var det første i en serie fly regnet blant de beste egnet for snittflygning fra sin periode, i utstrakt sivil bruk allerede før den annen verdenskrig og mange er fremdeles luftdyktige og i aktiv bruk i dag.

Bü 131 Jungmann fløy første gang 27. april 1934, ble levert til Deutscher Luftsportverband fra samme år, og til Luftwaffe fra 1935. flytypen så utstrakt bruk som treningsfly under den annen verdenskrig, og ble og brukt som nattlig lavangrepsfly på østfronten. 

De tyske produksjonstallene har gått tapt, men Bü 131 ble og produsert på lisens i Japan, hvor over 1000 ble produsert for den japanske hæren som Kokusai Ki-86, over 200 for den japanske marinen som Kyushu K9W, begge tildelt det allierte kodenavnet Cyprus og brukt under den annen verdenskrig som treningsfly, i Sveits hvor 75 fly ble produsert, i Spania av CASA, og i Tsjekkoslovakia hvor det ble produsert som Aero C.4 helt opp på 50-tallet.

Bü 131 Jungmann var utstyrt med enten en Hirth HM 60R firesylindret rekkemotor med en ytelse på 80 hk (Bü 131A) eller en Hirth HM 504 med en ytelse på 105 hk (Bü 131B). Vingespenn 7,40m, lengde 6,62 m, lastet vekt 680 kg, topphastighet 183 km/t, marsjhastighet 170 km/t (spesifikasjoner for Bü 131B).

  • Kay, Anthony L. & Smith J.R.: German Aircraft of the Second World War, Naval Institute Press, Annapolis, 2002

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.