Journey er et dataspill utviklet av den amerikanske spillutvikleren thatgamecompany, som ble utgitt til PlayStation 3 i 2012. I Journey styrer man en stum, navnløs figur i et ørkenlandskap fylt av ruiner, som må ta seg til et fjell i det fjerne. Underveis kan man møte andre spillere som man kan samarbeide med, men uten å kommunisere direkte via tekst eller tale. Mangelen på et eksplisitt narrativ og konvensjonelle spillmekanikker gjør at Journey er vanskelig å sjangerfeste.

Journey fikk svært god mottakelse fra kritikere da det ble lansert, og skapte mye debatt i spillmiljøer. Mange har hevdet at Journey er et av de beste eksemplene på at spill kan være kunst, og at spillet utvider vår forståelse av hva et spill kan være. En vanlig tolkning av spillets innhold er å tenke at reisen man gjennomfører i spillet er analog til den såkalte monomyten, en narrativ struktur som angivelig ligger til grunn for svært mange myter og fortellinger fra menneskehetens historie.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.