Isaac Grünewald var en svensk maler. Han var en sentral skikkelse blant de unge svenske ekspresjonister og dannet blant annet kunstnergruppen "De Åtta" i Stockholm i 1912. Grünewalds tid som elev ved Henri Matisses malerskole i Paris i 1908–11 var av særskilt stor betydning for hans videre karriere. Han var også sterkt inspirert av Paul Cézanne og Ernst Josephson. Hans utkast til dekorering av vigselrommet i Stockholm rådhus 1913, malt i fauvismens ånd, vakte voldsom strid og ble ikke utført. Hans store produksjon på 1910-tallet, som besto av figurkomposisjoner, portretter og landskaper, akter, bybilder, interiører, blomster- og fruktstilleben, vitnet i sin dekorative bredde og festivitas om vitalitet og malerglede.

Fra 1920–31 bodde han igjen i Paris og stilen hans fikk en mer begrenset fargeskala og fastere modellering. Han utførte også dekorative arbeider i hjemlandet på denne tiden: Konserthusets lille sal (1926) og Tändstickspalatset (1928) i Stockholm, samt i atskillige restauranter. I tillegg gjorde han en viktig innsats som teatermaler, fra Samson og Dalila (1920), Oberon (1921) og Sakuntala (1922) frem til Lycksalighetens ö og Gilgamesj (1945–46).

Han var professor ved Konsthögskolan i Stockholm 1932–42 og i 1944 ga han ut en bok om Matisse. Nasjonalgalleriet i Oslo eier tre av hans Stockholm-bilder og en kartong til vigselromsdekorasjonene.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.