Isaac Grünewald, født i Stockholm, svensk maler, sentral skikkelse blant de unge svenske ekspresjonister, en av «1909 års män». Elev av Henri Matisse i Paris 1911, der han også oppholdt seg 1920–31. Han mottok også sterke inntrykk av Paul Cézanne og Ernst Josephson. Hans utkast til dekorering av vigselrommet i Stockholm rådhus 1913, malt i fauvismens ånd, vakte voldsom strid og ble ikke utført. Hans store produksjon, som består av figurkomposisjoner, portretter og landskaper, akter, bybilder, interiører, blomster- og fruktstilleben, vitner i sin dekorative bredde og festivitas om vitalitet og malerglede.

Sine beste bilder laget han kanskje likevel i en mer begrenset fargeskala, med fastere modellering, som i Negerkokken (1924) og i det inntrengende portrettet av hustruen, Sigrid Hjertén Grünewald (1931). Han utførte dekorative arbeider i Konserthusets lille sal (1926) og Tändstickspalatset (1928) i Stockholm, og i atskillige restauranter. En viktig innsats gjorde han som teatermaler, fra Samson og Dalila (1920), Oberon (1921) og Sakuntala (1922) frem til Lycksalighetens ö og Gilgamesj (1945–46).

Han var professor ved Konsthögskolan i Stockholm 1932–42. I 1944 utkom hans bok om Matisse. Nasjonalgalleriet i Oslo eier tre av hans stockholmbilder og en kartong til vigselromsdekorasjonene.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.