Isaac Grünewald var en svensk maler. Han var en sentral skikkelse blant de unge svenske ekspresjonister og dannet blant annet kunstnergruppen "De Åtta" i Stockholm i 1912. Grünewalds tid som elev ved Henri Matisses malerskole i Paris i 1908–11 var av særskilt stor betydning for hans videre karriere. Han var også sterkt inspirert av Paul Cézanne og Ernst Josephson. Hans utkast til dekorering av vigselrommet i Stockholm rådhus 1913, malt i fauvismens ånd, vakte voldsom strid og ble ikke utført. Hans store produksjon på 1910-tallet, som besto av figurkomposisjoner, portretter og landskaper, akter, bybilder, interiører, blomster- og fruktstilleben, vitnet i sin dekorative bredde og festivitas om vitalitet og malerglede.

Fra 1920–31 bodde han igjen i Paris og stilen hans fikk en mer begrenset fargeskala og fastere modellering. Han utførte også dekorative arbeider i hjemlandet på denne tiden: Konserthusets lille sal (1926) og Tändstickspalatset (1928) i Stockholm, samt i atskillige restauranter. I tillegg gjorde han en viktig innsats som teatermaler, fra Samson og Dalila (1920), Oberon (1921) og Sakuntala (1922) frem til Lycksalighetens ö og Gilgamesj (1945–46).

Han var professor ved Konsthögskolan i Stockholm 1932–42 og i 1944 ga han ut en bok om Matisse. Nasjonalgalleriet i Oslo eier tre av hans Stockholm-bilder og en kartong til vigselromsdekorasjonene.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.