Blue Bird
Briten Malcolm Campbell forbedret rekorden en rekke ganger på 1920- og 1930-tallet med sine Blue Bird. Foto fra Daytona Beach, Florida, 1933.
Av /Bibliothèque nationale de France.
Rigolly
Louis Rigolly oppnådde i 1904 en hastighet på 167 km/t med sin Gobron-Brillié.
Av /Bibliothèque nationale de France.
Lisens: CC BY NC 2.0
Darracq
I 1904 kom franske Darracq 200 med V8-motor. Året etter oppnådde Victor Héméry (bildet) 176,5 km/t med en Darracq 200. I 1909 ble Héméry den første som kjørte en bil i 200 km/t, i en Blitzen-Benz.
Av /Bibliothèque nationale de France.
Lisens: CC BY NC 2.0
km/h Fører Biltype (bilens navn i kursiv) År
63 Gaston de Chasseloup-Laubat, Frankrike Jeantaud 1898
67 Camille Jenatzy, Belgia Jenatzy 1899
70 Gaston de Chasseloup-Laubat, Frankrike Jeantaud 1899
80 Camille Jenatzy, Belgia Jenatzy 1899
93 Gaston de Chasseloup-Laubat, Frankrike Jeantaud 1899
106 Camille Jenatzy, Belgia Jenatzy 1899
121 Leon Serpollet, Frankrike Serpollet 1902
122 William Vanderbilt, USA Mors 1902
123 Henri Fournier, Frankrike Mors 1902
124 M. Augieres, Frankrike Mors 1902
134 Arthur Duray, Frankrike Gobron-Brillié 1903
136 Arthur Duray, Frankrike Gobron-Brillié 1903
147 Henry Ford, USA Ford Arrow 1904
149 William Vanderbilt, USA Mercedes 1904
153 Louis Rigolly, Frankrike Gobron-Brillié 1904
156 Pierre de Caters, Belgia Mercedes 1904
167 Louis Rigolly, Frankrike Gobron-Brillié 1904
168 Paul Baras, Frankrike Darracq 1904
168 Arthur Macdonald, Frankrike Napier 1905
176 Victor Héméry, Frankrike Darracq 1905
196 Fred Marriott, Frankrike Stanley 1906
203 Victor Héméry, Frankrike Benz 1909
212 Barney Oldfield, USA Benz 1910
2001 L. G. Hornstead, Storbritannia Benz 1914
215 Lee Guiness, Storbritannia Sunbeam 1922
231 Rene Thomas, Frankrike Delage 1924
235 Ernest Eldridge, Storbritannia Fiat 1924
235 Malcolm Campbell, Storbritannia Sunbeam (Blue Bird) 1924
243 Malcolm Campbell, Storbritannia Sunbeam (Blue Bird) 1925
245 Henry Segrave, Storbritannia Sunbeam (Ladybird) 1926
272 John G. Parry-Thomas, Storbritannia Higham-Thomas Special (Babs) 1926
275 John G. Parry-Thomas, Storbritannia Higham-Thomas Special (Babs) 1926
281 Malcolm Campbell, Storbritannia Napier-Campbell (Blue Bird) 1927
328 Henry Segrave, Storbritannia Sunbeam (Slug) 1927
333 Malcolm Campbell, Storbritannia Napier-Campbell (Blue Bird) 1928
334 Ray Keech, USA White-Triplex (Spirit of Elkdom) 1928
372 Henry Segrave, Storbritannia Irving-Napier (Golden Arrow) 1929
396 Malcolm Campbell, Storbritannia Napier-Campbell (Blue Bird) 1931
409 Malcolm Campbell, Storbritannia Napier-Campbell (Blue Bird) 1932
438 Malcolm Campbell, Storbritannia Campbell-Rolls Royce (Blue Bird) 1933
445 Malcolm Campbell, Storbritannia Campbell-Rolls Royce (Blue Bird) 1935
485 Malcolm Campbell, Storbritannia Campbell-Rolls Royce (Blue Bird) 1935
502 George Eyston, Storbritannia Thunderbolt 1937
556 George Eyston, Storbritannia Thunderbolt 1938
564 John Cobb, Storbritannia Railton 1938
575 George Eyston, Storbritannia Thunderbolt 1938
595 John Cobb, Storbritannia Railton (Red Lion) 1939
634 John Cobb, Storbritannia Railton Mobil Special 1947
649 Donald Campbell, Storbritannia Cambell-Norris (Bluebird CN7) 1964
876 Art Arfons, USA Green Monster2 1964
894 Craig Breedlove, USA Spirit of America2 1965
928 Art Arfons, USA Green Monster2 1965
967 Craig Breedlove, USA Spirit of America2 1965
1015 Gary Gabelich, USA Blue Flame3 1970
1020 Richard Noble, Storbritannia Thrust22 1983
1228 Andy Green, Storbritannia Thrust SuperSonic2 1997

Hastighetsrekorder med bil, Fra 1914 er rekorden målt som gjennomsnittshastigheten av to løp i motsatte retninger over en 1 km eller 1 mile lang bane med flying start. Hastighetene er avrundet til nærmeste hele km/h.

1 Første offisielle toveis-rekord

2 Drevet av jetmotor

3Rakettdrevet (Stan Barrett, USA, nådde hastigheten 1190 km/h over en kort strekning med bilen Budweiser Rocket i 1979)

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg