Faktaboks

Johann Heinrich Pestalozzi
Uttale
pestalˈozzi
Født
12. januar 1746, Zürich, Sveits
Død
17. februar 1827, Brugg, Sveits
Johann Heinrich Pestalozzi

Johann Heinrich Pestalozzi var en sveitsisk pedagog.

Johann Heinrich Pestalozzi var en sveitsisk pedagog. Hans reformarbeid og pedagogiske ideer fikk betydning i tyskspråklige land på 1800-tallet, og flere av hans pedagogiske idealer lever videre i dagens pedagogikk.

Biografi

Pestalozzi studerte landbruksvitenskap og engasjerte seg gjennom foreningen Det helvetiske samfunn for politiske og sosiale reformer i Sveits. Han forsøkte seg som bonde, men økonomien holdt ikke. I noen år virket han som journalist og forfatter. Fra 1798 var han leder og lærer for barnehjem og skoler. Pestalozzi skrev en rekke bøker om skole og pedagogikk som var med på å øke interessen for hans eget reformarbeid.

Pedagogiske grunntanker

Pestalozzi viste til psykologien som grunnleggende for all pedagogikk. Skole og lærere måtte forstå barnets natur og behov, og støtte og fremme barns naturlige vekst og utvikling. Hans landbruksfaglige bakgrunn gjorde det naturlig å sammenligne menneskelig utvikling med trær og planters naturlige vekst. Lærerens arbeid ble som gartnerens – en tilrettelegger som ikke styrte for hardt.

I sine skrifter understreker han at grunnlaget for all undervisning må være anskuelse, sakkunnskap, en rett forståelse av kunnskapsmeddelelsen og stimulering av barnas evne og trang til selvvirksomhet og selvopplevelse.

For Pestalozzi betydde begrepet «anskuelse» forskjellige måter å tilegne seg kunnskap gjennom sanseinntrykk. Anskuelse rommer det barn ser, hører og føler i miljøer de ferdes i, og de blir etter hvert i stand til å vurdere og sammenligne inntrykk. Pestalozzi var opptatt av at konkrete ting måtte få en plass innenfor all undervisning, slik at barn opplevde fysisk nærhet som grunnlag for sanseinntrykk. Anskuelse og inntrykk lå også til grunn for indre følelser og tanker som skapte en god moralsk og intellektuell utvikling hos barnet.

Pestalozzi fremhevet at barnets tidlige og nære forhold til mor var grunnleggende for god menneskelig utvikling. Pedagogikkens oppgave er å vedlikeholde og la vokse det en god mor har bygd opp.

Skolereformator

En grunnleggende tanke hos Pestalozzi er at alle, uansett stand og stilling, har det samme menneskeverd, og han stilte følgelig krav om skolegang for alle barn, fattige som rike. Han startet flere kortvarige prosjekter med reformlandbruk, skoler og hjem, men ingen av disse viste seg levedyktige. Pestalozzi fikk likevel i 1804 regjeringsstøtte til å etablere en skole i Yverdon. Skolen vakte europeisk interesse, og skolefolk og pedagogisk interesserte fra mange land kom for å lære om Pestalozzis pedagogiske metode og teori. En kritisk offentlig evaluering, indre uenighet og økonomiske problemer førte likevel til skolens nedleggelse i 1825.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Myhre, Reidar (2000). Grunnlinjer i pedagogikkens historie. Ad Notam Gyldendal, Oslo
  • Pestalozzi, Johann H. (1781–1787, norsk oversettelse i 1881). Lienhard und Gertrud
  • Pestalozzi, Johann H. (1801). Wie Gertrud ihre Kinder lehrt
  • Steinsholt, Kjetil (2004). Johann Heinrich Pestalozzi: «Kjære folk, jeg ønsker å hjelpe dere!» I Steinsholt og Løvlie (red). Pedagogikkens mange ansikter. Pedagogisk idéhistorie fra antikken til det postmoderne. Universitetsforlaget, Oslo
  • Tjønneland, Elling Njål (1946). Pestalozzi: En demokratiets og skolens mann i kamp for mennesket mot tyranniet. Aschehoug, Oslo

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg