Femern Bælt-tunnelen er en tunnel som skal erstatte dagens fergeforbindelsen mellom Danmark og Tyskland. Tunnelen skal gå under det 18 kilometer brede farvannet Femern Bælt mellom Lolland i Danmark og Fehmarn i Tyskland. Fra Rødbyhavn på sørspissen av Lolland er det i dag fergeforbindelse til Puttgarden på Fehmarn.

Faktaboks

Også kjent som

Fehmarnbelttunnelen

Tunnelen vil bli verdens lengste undersjøiske jernbane- og veitunnel. Den får en lengde på 18 kilometer og vil bestå av to jernbanespor med elektrisk drift, og firefelts motorvei. Byggingen begynte på den danske siden i 2020, året etter på tysk side, og beregnes ferdig i 2029. Toget vil bruke syv minutter gjennom tunnelen, og reisetiden fra København til Hamburg reduseres fra rundt fem til i underkant av tre timer. Fra Oslo via Göteborg og København, vil reisetiden med tog til Hamburg kunne bli ti timer. Tunnelen vil bestå av i alt 89 betongseksjoner som bygges ferdig på land, senkes ned til bunnen av Fehmarnsundet og ferdigmonteres der.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg