Europallen, ofte forkortet EUR, er standardiserte paller med standardiserte yttermål. Den er beskrevet i NS 1532 Europall 800x1200 millimeter.

Hver pall er bygget for å tåle en jevn belastning. Den skal tåle 1000 kilogram ved flytting ved hjelp av truck og 3000 kilogram når den står på en jevn flate. EUR-merket skal stå på klossene på langsidene av pallen.

EUR-pallen finnes i fire størrelser:

  • 1/1-pall: 800 × 1200 millimeter («helpall»)
  • 1/2-pall: 600 × 800 millimeter («halvpall»)
  • 1/3-pall: 400 × 800 millimeter («1/3-pall»)
  • 1/4-pall: 400 × 600 millimeter («kvartpall»)

En komplett pall regnes som ett kolli. EUR A kan laste opptil 1500 kilogram og EUR B opptil 1000 kilogram. En EUR-pall kan håndteres fra alle fire sider.

Teknisk sett består en Europall i tre av 11 bord (planker), 9 blokker (støtteklosser) og 78 spiker. Plankene er omtrent 25 millimeter tykke. Høyden er 144 millimeter. En EUR-pall måler 1,2 m x 0,8 m = 0,96 kvadratmeter. Dersom lasteplanet har en innvendig bredde på 2,4 meter og lengde 6 meter, vil det være plass til 15 paller i en høyde og 30 paller i 2 høyder, men det er avhengig av vekt og vareslag på pallene. Det er følgelig varekrav til hva man kan ha på samme pall. I tillegg kommer egne regler for farlig gods der flere stoffer har egne krav til pakking og emballering.

Det er flere hundre millioner slike Europaller i omløp i Europa og 1,5–2 milliarder globalt. EU tillater innførsel av paller som oppfyller internasjonale krav. Den internasjonale EUR-standarden for paller ble lansert i 1961 av den internasjonale jernbaneunionen (UIC). DNV GL er sertifiseringsorgan i Norge.

EUR-pallen er en utvekslingspall, som betyr at man får en kvittering for innlevert pall og oppgjør via transportør i henhold til avtale. En utvekslingspall må være «trafikkdugelig», uten skader og rengjort. Den må ha EUR-merket riktig plassert på høyre kloss, som sikrer at den er produsert etter kravene i Norsk Standard. Pallen må også ha korrekt sertifiseringskode og ISPM-merking. ISPM er en internasjonal standard for treemballasje (blant annet paller) som viser at treverket er varmebehandlet mot skadedyr. I tillegg skal trevirket være avbarket. Standarden tilfredsstiller den internasjonale plantevernkonvensjonen IPPC.

Transportselskaper har som regel en utvekslingsordning for paller slik at det blir enkelt for kunden å håndtere paller ved mottak og retur. Det krever normalt at pallen ikke har synlige skader. Paller med fisk utveksles normalt ikke. Slike paller er som regel merket med en klistrelapp hvor det bekreftes at de ikke skal utveksles.

Pallene må være korrekt merket med EUR eller EPAL i henhold til det internasjonale regelverket. European Pallet Association (EPAL) følger opp standardkravene.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg