CFIT, fork. for eng. Controlled Flight Into Terrain, beskriver en kollisjon hvor et luftdyktig luftfartøy under kontroll av luftfartøyets piloter uaktsomt flyges inn i terreng, hindringer eller vann. Denne type ulykke er mest vanlig under innflyging og landing.

CFIT skyldes som oftest tretthet, oppmerksomhetssvikt eller desorientering, og har ofte utgangspunkt i svikt av et system, som i seg selv ikke nedgraderer sikkerheten, men som distraherer pilotene såpass at de nedprioriterer å fly luftfartøyet og ikke oppdager at de er for lavt før det er for sent. Årsaken til en CFIT ulykke er dermed i de fleste tilfeller pilotfeil.

For å forhindre disse ulykkene har det de siste 30 årene blitt utviklet systemer som varsler når et luftfartøy kommer for nærme terreng, hindringer eller vann. De første systemene ble kalt GPWS, fork. for eng. Ground Proximity Warning System (bakkevarslingsanlegg). GPWS bruker radarhøydemåler for å varsle om at luftfartøyet nærmer seg terreng, hindringer eller vann med for stor hastighet. Dette systemet er videreutviklet og kalles EGPWS, fork. for eng. Enhanced Ground Proximity Warning System. Det er nå et internasjonalt krav at luftfartøy over en viss størrelse skal være utstyrt med EGPWS. Innføringen av dette kravet har ført til en markant nedgang av CFIT.

CFIT ulykker med skandinaviske flyselskap:

• Det Norske Luftfartsselskap 28.08.47. Kolliderte med terreng under flyging mellom Tromsø og Oslo.• AB Aerotransport 26.10.47. Kolliderte med terreng under innflyging til Athen.• SAS 19.01.60. Kolliderte med terreng under innflyging til Ankara. • Linjeflyg 20.11.64. Kolliderte med terreng under innflyging til Helsingborg.• SAS 13.01.69. Landet i vann under innflyging til Los Angeles.• Sterling 14.03.72. Kolliderte med terreng under innflyging til Dubai.• Braathens SAFE 23.12.72. Kolliderte med terreng under innflyging til Oslo.• Widerøe Flyveselskap A/S 06.05.88. Kolliderte med terreng under innflyging til Brønnøysund.• Widerøe Flyveselskap A/S 27.10.93. Kolliderte med terreng under innflyging til Namsos.

Kilder: Aviation Safety Network Flight Safety Foundation

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.