Samlebetegnelse for de sikkerhetskrav som iverksettes for å eliminere risikoen for ulykker og terrorhandlinger i lufttrafikken. Flysikkerhet søkes oppnådd gjennom ulike tiltak, se nedenfor. Etter terroraksjonene mot World Trade Center i New York og Pentagon i Washington 11. september 2001, er det satt økt fokus på sikkerheten ved flyplasser og i lufttrafikken.

Norge tiltrådte EUs regler for security 30. april 2004. Dette betyr at alle som skal om bord i fly blir grundig sjekket, og bagasjen blir gjennomlyst for å finne gjenstander som kan bidra til å gjennomføre en ulovlig handling mot sivil luftfart. Også flymannskapets bagasje blir undersøkt. Dessuten er det satt i verk omfattende sikring av lufthavnene, for eksempel ved hjelp av inngjerding og vakthold. Reglene innebærer at det er like strenge sikkerhetsregler for innenlands som for utenlands trafikk. Det er også krav om sikkerhetskontroll av ansatte ved flyplassene. Alle ansatte som skal ferdes der det også er passasjerer som er sikkerhetssjekket, må selv bli kontrollert.

29. september 2004 gikk en passasjer til angrep på pilotene i et fly fra selskapet Kato Air AS av typen Dornier Do-228, med øks. Det skjedde under innflyging fra øst til Bodø lufthavn, Bodø. Medpassasjerer fikk avvæpnet mannen og avverget at flyet styrtet. Hendelsen førte til at Luftfartstilsynet innførte strakstiltak på alle de 25 kortbaneplassene. Hendelsen førte til at man også i Norge innførte at døren mellom cockpit og kabin ble låst og alle passasjerer og bagasje ble sjekket. Tiltakene ble gjort permanente fra 1. januar 2005.

Det er bestemmelser utarbeidet av luftfartsmyndighetene i USA (FAA) og EU (EASA), som ligger til grunn for de nye sikkerhetskontrollene. Det er Avinor som har ansvaret for at sikkerhetsreglene overholdes på norske flyplasser.

Se også flykapring, flygning (Sikkerhet og ulykker) og Nøkkelbindets tabell Flygning, Ulykker.

Sprenglegemer Sprengstoff, miner, granater, dotonatorer, lunter, imitasjoner m.m.
Gasser Propan, butan, lightergass, tåregass m.m.
Brennbare væsker Bensin, metanol, lampeolje, whitespirit, aceton, maling, lakk etc. Alkoholholdige drikkevarer med over 70 volumprosent alkohol m.m.
Brennbare faste/reaktive stoffer Magnesium, tennsatser, fyrverkeri og bluss m.m.
Oksidanter og organiske peroksider Blekemidler og reparasjonsutstyr for bilkarosserier m.m.
Giftige eller smittsomme stoffer Herunder rottegift og infisert blod
Radioaktivt materiale Medisinske eller kommersielle isotoper, instrumenter med radioaktive kilder m.m.
Etsende stoffer Kvikksølv (termometre o.l.), syre, alkalier, væskebatterier og bilbatterier m.m.

Kilde: Avinor

*Listen er ikke endelig og må betraktes som veiledende. Norge følger EUs bestemmelser.

Skytevåpen og imitasjoner Pistoler, revolvere, rifler, hagler, signalpistoler, leketøypistoler, elektrosjokkvåpen m.m.
Skarpe eller spisse gjenstander og våpen Økser, piler/dartpiler, kniver med låsbart blad uansett lengde, barberkniver, kniver/sakser med bladlengde over 6 cm, ski- og vandrestaver, verktøy som skrujern, m.m.
Stumpe gjenstander Balltrær, batonger/køller, fiskestenger, kampsportutstyr m.m.
Brennbare og eksplosiver stoffer Ammunisjon (inntil 5 kg per person, pakket i henhold til flyselskapets krav)
Annet Pepperspray, håndjern, CS-gass

Kilde: Avinor

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.