Burmeister & Wain, tidligere dansk skipsverft grunnlagt i København 1843 av Hans Heinrich Baumgarten (1806–1875) som maskinverksted, fra 1846 drevet under navnet Baumgarten & Burmeister (sm.m. Carl Christian Burmeister (1821–1898), fra 1865 Burmeister & Wain med briten William Wain (1819–1892) som ny partner. Skipsbyggingen startet 1854, verft på Refshaleøen fra 1872. Omkring 1908 begynte produksjonen av dieselmotorer, og 1912 leverte verftet verdens første havgående dieselmotorskip, M/S Selandia.

Verftet har tilhørt et konsern som ble reorganisert flere ganger. Etter en økonomisk krise i 1970-årene ble motorfabrikkene solgt til det tyske MAN-konsernet. Holdingselskapet gikk konkurs 1980, men skipsverftet fortsatte som Burmeister & Wain Skibsværft A/S. Etter ny økonomisk krise ble tankrederiet BurWain Tankers skilt ut 1995 og solgt til det norske rederiet Tchudi & Eitzen. 1996 gikk verftet konkurs og virksomheten innstilt.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.