Økomusikkvitenskapen har som felt sitt opphav fra økokritikk – en gren av litteratur- og kulturvitenskap, som undersøker felter hvor økologiske, politiske og estetiske problemstillinger møtes. Den økokritiske musikkvitenskapen undersøker hvordan musikkindustrien eller musikken selv samhandler med økologien og miljøet. Feltet berører mange områder, med varierende utgangspunkter, tilnærminger og metoder.
Betegnelsen oppsto først på 2000-tallet, i takt med den økende interessen for miljø og økologi som startet på 1970-tallet. Tidlige forskere ønsket å utforske hvilken rollle musikk og lyd har å gjøre miljøet. Det utviklet seg så fra å være et rent økokritisk felt, til et tverrfaglige felt.
I likhet med økokritikken forsøkte man å bygge bro mellom kunst og miljøvitenskap, og fremme en dialog som beriket begge felt. Den tidlige utviklingen av økomusikkvitenskapen la grunnlaget for en tverrfaglig tilnærming, slik at man bedre skulle forstå forbindelsene mellom musikk, kultur og økologi. Det tverrfaglige perspektivet kan imidlertid også utfordre forestillingen om at det et «nytt» felt, fordi det kombinerer ulike disipliner.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.