Faktaboks

Åse Ljones
Født
1954, Strandebarm i Hardanger
Broderi
Åse Ljones' broderi Bylgjer er utført i lin på isopor og finér. Det ble utstilt på Norske Kunsthåndverkeres Årsutstilling 2018 i Fredrikstad.
Broderi
Portrettbilde
Åse Ljones.
Portrettbilde

Åse Ljones er en norsk tekstilkunstner som er en original og selvstendig utøver i det norske tekstilmiljøet. Hennes broderier er taktile og har et grafisk uttrykk. Prosessen er langsom, og Ljones visualiserer arbeidene før hun setter i gang.

Oppvekst og utdannelse

Ljones er født og oppvokst på Ljonestangen i Strandebarm, Vestland fylke. Faren var fisker og båtbygger, og moren jobbet på småbruket. Alle ressurser skapt på hjemstedet ble brukt, ikke noe gikk til spille. Bestemoren var ofte innom med garn, vev og nål og inspirerte henne til tekstilarbeid.

Ljones ble etter hvert bevisst på at det var håndverker hun ønsket bli. Senere fulgte studier ved Bergen Tegne- og Malerskole (1983–1984) og Statens høgskole for kunsthåndverk og design (1984–1989).

Kunstnerskap

Fiskeskinn

Som hovedfagsoppgave forsket Åse Ljones på fiskeskinn. Hun oppsøkte gammel kunnskap og nedtegnelser. Etterpå fortsatte hun jobbe med fiskeskinn som materiale. Hun fikk mye oppmerksomhet for dette, spesielt da hun stilte ut Velstandslefser av fiskeskinn på oljefat. Et interessert publikum delte egne erfaringer med inspirasjon fra hennes arbeider.

Silke og gummi

Til UNESCOs utstilling Resirkulert materiale (1993) viste Ljones Selskapsveske for lukket selskap, laget av traktorhjulslange og barnesykkelhjul. I en overgangsperiode utførte hun en del arbeider i fiskeskinn og gummi, og så gikk hun videre til broderi på silke i kombinasjon med gummi. På Nordisk Textiltriennal i 1992–1993 viste hun Vägen til visdom är ändlös, et stort teppe, i overkant av seks kvadratmeter, i gummi og silke med broderte spiraler av gul tråd.

I 1990 døde faren, 82 ½ år gammel, og i sorgprosessen la Ljones fra seg alt annet arbeid. Med utgangspunkt i barndomsopplevelser begynte hun å arbeide med silke igjen. Som en hyllest til faren utførte hun Stillheita etterpå, et ni kvadratmeter stort teppe i gummi og silke med 82 ½ årringer i sting.

For arbeidet Snart nons ble Ljones tildelt Kunsthåndverkprisen 1992. I midten av 1990-årene begynte hun å klippe tynne spalter av gummi. Ved å henge dem dobbelt over hverandre oppsto en moaré-effekt da de kom i bevegelse.

Kvadrater, minimalisme og ekspresjonisme

Tekstilkunst
Åse Ljones atterskin fra 2019 består av 69 deler og er utført som broderi på lin, oppspent på rammer. Verket, som måler 345 cm x 290 cm, ble kjøpt av Innkjøpsfondet for norsk kunsthåndverk til Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum. Det ble vist på Ljones' separatutstilling på Kunstbanken, Hamar 2020.
Tekstilkunst
Av .

Omkring 2005 arbeidet Ljones ofte med kvadratet som utgangspunkt, både som fysisk format for arbeidene, men også i komposisjonene. Dette ble tatt helt ut i arbeidet Odel (2007) der 100 små kvadrater er blitt montert til ett stort kvadrat.

Samtidig som Ljones' broderier er minimalistiske, har de en ekspressiv kraft. I 2010-årene er broderier med bølger som beveger seg over flaten et typisk motiv. De er ofte laget med fargesterk tråd på mørk bakgrunn. Fargebruken er unorsk og minner om sentralafrikanske brukstekstiler.

Verkene har også utviklet seg til tredimensjonale gjenstander, der lyset, skinnet og bevegelsene i broderiet danner en ny dimensjon i opplevelsen av kunsten. Det som kjennetegner Ljones måte å brodere på er at hun ofte dekker hele flatene med sting.

Ljones har en ubekymret innstilling til at hennes arbeider i gummi er forgjengelige og sier at «ein får glede seg over det medan det finst.»

Innkjøp

Åse Ljones er innkjøpt av Nasjonalmuseet, Permanenten og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum.

Utstillinger

Separatutstillinger (i utvalg)

  • Kunstbanken, Hamar, 2020
  • Risør kunstpark, 2017
  • Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen, 1999
  • Galleri Ram, Oslo, 1996
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1991

Kollektivutstillinger (i utvalg)

  • Brown Grotta Arts, Connecticut, USA, 2017
  • Nasjonalmuseet, Oslo, 2014
  • «Essens», Kunstbanken, Hamar, 2010
  • «Collect», Victoria and Albert Museum, London, 2008

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Eriksen, Helga G. (1998). Vegen mot visdom er endelaus : møte med Åse Ljones, Kunsthåndverk (1/1998)
  • Maurset, Benedicte (2019). Åse Ljones 2020, Åse Ljones
  • Danbolt, Gunnar mfl (2014). Helsingar : Åse Ljones, Åse Ljones
  • Hauger, Therese (2007). Åse Ljones 2007, Åse Ljones

Faktaboks

Åse Ljones

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg