transaksjonsledelse

Artikkelstart

Transaksjonsledelse beskriver ledelse forstått som en transaksjon der medarbeider og leder utveksler arbeid mot belønning. I praksis blir arbeidsforholdet et bytteforhold – en transaksjon – der ledelse kun handler om å gjøre det som er tilstrekkelig for å få medarbeideren til å utføre nok arbeid på en riktig måte.

Transaksjonsledelse er basert på at ytre belønning for utført arbeid er tilstrekkelig motivasjon for å utføre arbeidsoppgavene, altså at mennesker motiveres av egeninteresse framfor det å kunne bidra positivt til oppgaveløsning og felles målsetninger.

Kontroll og sanksjoner er lederens øvrige virkemidler, og det er unntak i form av mangelfulle prestasjoner som utløser tilbakemeldinger eller reaksjoner overfor medarbeideren – også kalt ledelse ved unntak. Man skiller mellom aktiv og passiv ledelse ved unntak. Aktiv ledelse innebærer stor grad av kontroll og inngripen for å unngå avvik, mens passiv ledelse betyr at reaksjonene først kommer etter at avvik har oppstått. Dette innebærer at en medarbeider kun får tilbakemeldinger om arbeidsutførelsen når noe er galt eller ikke tilfredsstiller de avtalte betingelsene.

Transaksjonsbasert ledelse er en svært oppgaveorientert lederstil, og kan tenkes å fungere greit for avgrensede oppdrag eller i visse situasjoner, og når medarbeideren er mest motivert av ytre belønning. På den andre siden vil en slik lederstil i mindre grad ivareta psykologiske jobbkrav eller indre motivasjon og engasjement for å jobbe for et fellesskap i en organisasjon.

Transaksjonsledelse beskrives gjerne som en motsats til transformasjonsledelse, og som et nivå mellom manglende ledelse og inspirerende, visjonær ledelse.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Arnulf, J. K. (2012). Hva er ledelse. Oslo: Universitetsforlaget.
  • Brochs-Haukedal, W. (2017). Arbeidspsykologi og ledelse. Bergen: Fagbokforlaget.
  • Kaufmann, G. og Kaufmann, A. (2009). Psykologi i organisasjon og ledelse. Bergen: Fagbokforlaget.
  • Martinsen, Ø.L. (red.) (2019). Perspektiver på ledelse. 5. utg. Oslo: Gyldendal.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg