Signalfeil er en hyppig forekommende årsak til driftsforstyrrelser på jernbane og T-bane. I de fleste tilfeller er det ikke signalene selv som er årsak til problemene, men andre forhold som signalsystemene registrerer og av sikkerhetsmessige grunner reagerer på slik at signalet går i rødt (stopp).

Rundt 40 prosent av alle feilene skyldes skinnenes registrering av togene som kjører på de enkelte strekningene. Registreringen gjøres, forenklet sagt, ved at banestrekningen har skinnene delt opp i seksjoner på cirka 1000 meter, en blokkstrekning. Blokkstrekningene er isolerte, og et eget strømsystem isolert fra togets kjørestrøm, registrerer og teller størrelsen på tog som passerer, og strekningen blir sikret med signaler for at andre tog skal kunne kjøre inn på den. Både i isolasjon og styretransformatorer kan det oppstå feil som fører til at det blir stoppsignal selv om strekningen er tom for tog.

Den andre store feilkilden er knyttet til sporvekslere, som det finnes cirka 3000 av på det norske jernbanenettet. Disse styres av elektromotorer som det kan oppstå feil i, og det kan komme en gjenstand, for eksempel stein eller isbiter som kommer inn i sporvekselen og hindrer den å legge seg i riktig posisjon. Dette er ikke feil ved signalet, men feil som fører til at signalet stopper togtrafikken. Dette utgjør også rundt 40 prosent av signalfeilene.

De resterende 20 prosentene av feilene ligger i signallys, kabelfremføring og reléer i skringsbokser.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg