Naturgummi er gummi som utvinnes fra forskjellige tropiske og subtropiske planter. Forkortelsen er NR, etter engelsk natural rubber. Den ubearbeidede rågummien kalles kautsjuk. Den kjemiske oppbygningen består av den repeterende enheten cis-1,4-polyisopren.

Om utvinning, bearbeiding, forming og vulkanisering med mer, se kautsjuk, gummi, mastisering og vulkanisering. Om såkalt «syntetisk naturgummi», se isoprengummi.

Naturgummi har god slitasjebestandighet og rivestyrke og spesielt gode dynamiske egenskaper (spenstighet) både ved vanlige og ned til meget lave temperaturer, idet den gir relativt liten varmeutvikling (lite hysteresetap) når den utsettes for gjentatte, hurtige deformasjoner.

Naturgummi brukes i stort omfang i lastebil-, traktor- og flydekk og i stammen på personbildekk. I slitebanen på sistnevnte er imidlertid styren-butadiengummi (kaldgummi) enda bedre egnet. Naturgummi blandes ofte med butadien-eller styren-butadiengummi til dette bruk. Naturgummiens gode klebeevne i uvulkanisert tilstand er viktig ved oppbyggingen av produkter som dekk, gummifottøy, transportbånd med mer før de vulkaniseres.

Andre tekniske anvendelser er til slanger, kabler, fleksible koblinger, pakninger, underlagsplater for broer, dempningsplater og fôring i tanker for syrer, lut og saltløsninger. Til tankfôring brukes også den høyt vulkaniserte naturgummien ebonitt (hardgummi). Til anvendelser som fordrer spesielt god værbestandighet (mot ozon og sollys) eller motstandsdyktighet mot svelling i oljer og bensin, er naturgummi mindre egnet.

Fra naturgummilateks fremstilles hovedsakelig tynnveggede produkter (hansker, ballonger og kondomer), lim og gummieringsmidler for undersiden av gulvtepper. For mer inngående beskrivelse av egenskaper og bruksområder, se under gummi.

I 2017 var verdensproduksjonen av naturgummi på omtrent 13.5 millioner tonn (omtrent like mye som syntetisk gummi), for det meste fra Thailand, Indonesia, Malaysia, India og Kina, men også noen land i Sør-Amerika og Afrika. Prisen på naturgummi kan svinge raskt, men ligger ofte på samme nivå som de billigste syntetiske gummitypene.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.