medier på Madagaskar

Artikkelstart

I 1990 innførte Madagaskar en lov som garanterer pressefrihet og rett til å etablere nye aviser uten statlig godkjenning. Madagaskar har 12 dagsaviser på gassisk og fransk, og størst er den franskspråklige Gazetiko.

Det statlige kringkastingsmonopolet ble opphevet i 1990. I 2001 var det 127 radiostasjoner i tillegg til den statlige Radio Nationale Malagasy, som sender radioprogrammer på fransk, engelsk og gassisk. Fjernsynssendinger kom i gang i 1968, og i tillegg til det statlige, delvis reklamefinansierte Télévision Nationale Malagasy, var det i 2001 13 TV-stasjoner.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg