Under krigene mellom Frankrike og Storbritannia på 1700- og begynnelsen av 1800-tallet var blokade et viktig ledd i krigføringen for begge parter. Men britene trengte mange varer fra det europeiske kontinent og oversjøiske områder behersket av fienden. Regjeringen utstedte derfor lisens til import på nøytralt fartøy av visse varer fra fiendeland. Denne lisensfart ble særlig overtatt av skandinaviske skip. I 1807 kom Storbritannia i krig med Danmark-Norge, og fra 1809 ble det gitt fribrev til norske fartøyer som førte trelast fra Norge til Storbritannia. Lisensfarten var av stor betydning for norsk trelasthandel og fraktfart 1809–12. Fra Storbritannia kom tekstiler og kolonialvarer som for en stor del ble reeksportert til Danmark. Også Napoleon utstedte under fastlandssperringen lisens for import av bl.a. tekstiler fra Storbritannia, som han trengte til uniformer for sine store hæravdelinger.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.