Kundelojalitet er et uttrykk for en kundes plikttroskap overfor en leverandør eller en merkevare, for eksempel SAS eller Norwegian, Rema eller Kiwi.

Kundelojalitet til en merkevare kalles gjerne merkelojalitet, og forteller om kundenes vilje til gjenkjøp og å anbefale leverandøren eller merkevaren til andre.

Studier av kundelojalitet

For å få forstå for hvordan kundene oppfører seg gjøres studier som viser hvilke faktorer som gjør kundene fornøyde og lojale, der resultatet er utgangspunkt for forandringer i strategi, produkter eller tjenester.

Eksempler på hva som undersøkes

  • Kundenes motivasjon for å handle
  • Vil kundene fortsette å handle?
  • Anbefaler kunden bedriften til sine bekjente
  • Er kunden aktiv med ris og ros eller på sosiale medier?
  • Hvor ofte bytter de leverandør?
  • Hva skal til for at de forblir trofaste?

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg