Kongen flytter ett felt i enhver retning.
En konge i sentrum har mange valg, men er utsatt om motstanderen har en del brikker.
Kongen flytter ett felt i enhver retning.
Lisens: CC BY SA 3.0
Kongen i et Staunton-brikkesett.
Kongene starter i e-linja.
Et par huskeregler: KongE på E. Eller hvit dronning på hvitt felt.
Kongene starter i e-linja.
Lisens: CC BY SA 3.0

Kongen er den viktigste brikken i brettspillet sjakk. Man vinner partiet om man fanger kongen. De to spillerne har hver sin konge.

Den er den eneste brikken som ikke kan slås. Kongen er også den eneste brikken som ikke har en tallverdi. Man pleier å si at den er verdt uendelig eller «hele partiet».

Kongen har lov til å flytte ett felt i enhver retning. Det eneste unntaket er ved rokade, da flytter den to felt. Kongen har ikke lov til å flytte til et felt som er kontrollert av motstanderens brikke(r). Kongen slår på samme måte som den flytter.

Om en brikke truer kongen, sier man at kongen står i sjakk, eller er sjakket. Det neste trekket må enten rømme med kongen, blokkere sjakken med en annen brikke eller slå brikken som sjakker. Om man ikke klarer å finne et trekk som stopper sjakken, er man sjakk matt.

På stort sett alle språk har denne brikken et navn som betyr konge. Den har ofte et kors eller en krone på toppen. Kongen er oftest den høyeste brikken.

Strategi

På starten av partiet og i midtspillet er det best å holde kongen på kanten av brettet, skjermet av egne bønder. Det er ellers stor fare for å bli matt. I sluttspillet, der færre brikker gjør at det ikke er så stor risiko for sjakk matt, kan kongen fungere som en offiser. Den er spesielt god til å følge en bonde til forvandling.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg