Interaktiv tavle er en stor berøringsskjerm som brukes i undervisningsrom og møterom. Den fungerer som et stort nettbrett og en digital tavle hvor man skriver med fingeren eller en spesialpenn. I bedrifter brukes interaktive tavler ofte til presentasjoner og nettmøter. I skolen brukes interaktive tavler til et bredt spekter av aktiviteter: til å vise og interagere med nettsider, video, bilder, animasjon, spill og presentasjoner. Det brukes til digitale læremidler og fjernundervisning. Interaktive tavler er store, typisk fra 55 til 86 tommer og monteres på veggen eller på et flyttbart stativ.

Faktaboks

Også kjent som

digital tavle, interaktiv skjerm, interactive whiteboard, interactive board

De første interaktive tavlene kom på 1990-tallet og ble brukt på møterom hos bedrifter. I dag er interaktive tavler vanlig i mange skoler og høyere utdanningsinstitusjoner hvor de erstatter tradisjonelle krittavler, tusjtavler og TV-skjermer.

Interaktive tavler er enkle å bruke for både lærere og elever. Men for at man skal lykkes med det i undervisning og utnytte potensialet, er det viktig at læreren har god kjennskap til de ulike funksjonene og bruksmåtene.

Varianter og produsenter

Interaktive tavler finnes i ulike varianter. Noen tavler har en innebygget datamaskin. Andre er koblet til en datamaskin som sender lyd og bilde via kabel, blåtann eller projektor.

Interaktive tavler produseres av selskaper som lager skjermer, som LG, Samsung og Microsoft. SMART var tidlig ute som aktør i undervisningsmarkedet og merkevarenavnet deres, SMARTboard®, brukes ofte synonymt med interaktive tavler.

Sentrale funksjoner i undervisning

Ved hjelp av interaktive tavler kan brukeren tegne på bilder, notere på lysbilder og redigere tekst i dokumenter direkte gjennom berøringsskjermen. I tillegg kan brukeren interagere med andre objekter, for eksempel starte, spole tilbake og stoppe video. Brukeren kan også forstørre bilde og animasjon.

Det er også mulig å koble tavlen til internett for å hente aktuelle læringsressurser og informasjon.

At læreren kan skrive direkte på lysbilder i PowerPoint i løpet av en undervisningstime, kan hjelpe å tilpasse undervisningen til behovene i hver klasse. Dette kan også legge til rette for mer diskusjon og idemyldring i klassen. I tillegg kan læreren lagre det som ble skrevet i løpet av timen for å så dele det ut til elevene som ikke var til stede. Mange interaktive tavler kan også konvertere håndskrift til maskinskrevet tekst.

Elev

Elevene kan koble seg til den interaktive tavlen via sine enheter i klasserommet, for eksempel Chromebook, for å delta i læringsaktiviteter. Det er også mulig for elevene å dele skjerm fra sin enhet. Da vil elevenes aktivitet på sin maskin vises i sanntid på tavlen. Ofte kan flere elever dele sin skjerm samtidig.

Fjernundervisning

Interaktive tavler kan brukes til videokonferanseverktøy, for eksempel Microsoft Teams, for å se alt læreren gjør på tavlen og delta i læringsaktivitetene.

Responssystemer

I tillegg til programvare installert på datamaskinen som den interaktive tavlen er koblet til, kan læreren også bruke programvaren til de interaktive tavlene. Denne programvaren er ofte spesifikt egnet for interaktive aktiviteter. Et eksempel på det er såkalte klasseromsresponssystem (engelsk: «classroom response systems») som ofte er integrert i interaktive tavler. Ved hjelp av slike klasseromsresponssystemer kan læreren lage spørsmål, spørreundersøkelser og quizer som elevene raskt kan gi tilbakemelding på ved å bruke sine individuelle enheter i undervisningstimen.

Kritikk

A lykkes med interaktive tavler i undervisning er, som med all læringsteknologi, avhengig av hvordan man tar teknologien i bruk. Både utdanningsforskere og lærere har vært kritiske til hvordan tavlene blir brukt. En kjent utfordring er at interaktive tavler ofte blir brukt bare som lerret for projektor for å vise bilder, dokumenter og videoer fra datamaskinen. Ofte er det en analog tusjtavle ved siden av som læreren skriver på. En grunn til det er at interaktive tavler ofte er mindre i størrelse, noe som gjør det vanskelig å vise tekstdokumenter i store klasserom ettersom teksten blir for liten for elevene å se. Teksten må da forstørres, noe som i sin tur gjør det vanskelig å skrive direkte på tekstdokumentet.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg