Forbrukermerkeloven er en norsk lov som pålegger produsenter og selgere av forbruksvarer å merke varene med informasjon. Loven har regler om hvilken informasjon som skal på stå på varen, hvem som skal føre kontroll med varemerkingen og konsekvenser ved brudd på kravene til merking.
Faktaboks
- Fullt navn
- Lov om merking av forbruksvarer mv.
- Kortnavn
- Forbrukermerkeloven
- Trådt i kraft
- 18.12.1981
- Lovdata-ID
- NL/lov/1981-12-18-90
Bakgrunnen for loven var et behov for å gjøre det lettere for forbrukere å velge og bedømme varer, samt å sikre kontroll av varenes kvalitet.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.