En kvalitativ metode innen markedsanalyse der man etter bestemte metoder prøver ut ideer med en gruppe kunder, ledet av en gruppeleder (moderator). Innspill fra fokusgrupper blir i økende grad brukt som beslutningsgrunnlag i forbindelse med nye konsepter, produkter og tjenester.

I motsetning til kvantitative metoder (for eksempel meningsmålinger) der svaralternativene på er bestemt på forhånd, har kvalitative metoder den fordel at de er åpne for alle svar.

Typisk plukkes det ut 8–12 personer for å danne en gruppeprosess (med 1–2 timers varighet) der gruppelederen oppmuntrer til interaktiv fordomsfri høyttenkning og utveksling av synspunkter, holdninger og følelser vedrørende en idé, et konsept, produkt, merkenavn, en logo eller forslag til design eller kommunikasjonsform. Deltakerne skal helst utgjøre et tverrsnitt av den definerte målgruppen. Fokusgrupper gjennomføres gjerne med et toveisspeil på en av veggene, slik at oppdragsgiver kan følge med i gruppesamtalen uten selv å være tilstede.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.