E-veier, internasjonale hovedtrafikkårer mellom europeiske land. Den første internasjonale avtalen om europaveier ble inngått 1950. En ny avtale (European Agreement on Main International Traffic Arteries) ble inngått 1975 og trådte i kraft 1982. Avtalen ble utarbeidet innen FNs økonomiske kommisjon for Europa og inneholder bestemmelser om konstruksjon, utvikling og merking av europaveiene, samt nummerering etter et nytt system.

Det nye nummersystemet er basert på et rutenett hvor det benyttes like tall for veier som går vest–øst (stigende nummer fra nord mot sør) og oddetall for veier som går nord–sør (stigende nummer fra vest mot øst). De viktigste veiene har nummer som slutter på 0 eller 5, øvrige viktige veier har tosifret nummer. Europaveier innen ett land har tre siffer. Nummeret angis på grønne veinummerskilt med bokstaven E og veiens nummer i hvitt og med hvit kant.

Norge innførte europaveisystemet første gang 1965, i forbindelse med en omfattende omlegging av riksveinummereringen. Flere nordiske land ventet med å ratifisere den nye europaveiavtalen, men i 1992 innførte Norge de nye numrene etter å ha fått gjennomslag for ett unntak fra det generelle systemet (E 6). Noen endringer i nummereringen ble foretatt 1997.

E 6 Kirkenes–Svinesund
E 8 Tromsø–Riksgrensen
E 10 Å (Lofoten)–Narvik–Riksgrensen
E 12 Mo i Rana–Riksgrensen
E 14 Stjørdal–Riksgrensen
E 16 Bergen–Oslo
E 18 Kristiansand–Oslo–Riksgrensen
E 39 Kristiansand–Trondheim
E 69 Nordkapp–Olderfjord
E 75 Utsjok–Riksgrensen
E 134 Haugesund–Drammen
E 136 Åndalsnes–Dombås
Vest-øst-orienterte veier
E 10 Å i Lofoten – Narvik – Kiruna – Luleå
E 20 Shannon – Dublin . . . Liverpool – Hull . . . Esbjerg – København . . . Malmö – Göteborg – Stockholm . . . Tallinn – St. Petersburg
E 30 Cork – Rosslare . . . Fishguard – Cardiff – Bristol – London – Ipswich – Felixstowe . . . Hoek van Holland – Haag – Hannover – Berlin – Warszawa – Minsk – Moskva – Samara-Omsk
E 40 Calais – Oostende – Brussel – Köln – Bad Hersfeld – Eisenach – Dresden – Görlitz – Kraków – Lviv – Kijev – Kharkov – Rostov – Volgograd – Samarkand – Tasjkent – Bisjkek – Almaty – Leninogorsk
E 50 Brest – Paris – Saarbrücken – Nürnberg – Praha – Brno – Mukatjevo – Ternopol – Dnepropetrovsk – Donetsk – Makhatsjkala
E 60 Brest – Nantes – Belfort – Mulhouse – Basel – Zürich – Innsbruck – Salzburg – Wien – Budapest – Bucuresti – Constanta . . . Poti – Tblisi – Baku . . . Turkmenbasji – Asjkhabad – Bukhara – Dusjanbe – Irkesjtam
E 70 La Coruña – Bilbao – Bordeaux – Lyon – Torino – Trieste – Zagreb – Beograd – Bucuresti – Varna . . . Samsun – Batumi – Poti
E 80 Lisboa – Burgos – San Sebastián – Toulouse – Nice – Genova – Livorno – Roma – Pescara . . . Dubrovnik – Niš – Sofia – Istanbul – Erzurum – Agri Dagi – Iran
E 90 Lisboa – Madrid – Barcelona . . . Mazara del Vallo – Palermo – Messina . . . Reggio di Calabria – Brindisi . . . Igoumenítsa – Thessaloníki – Alexandroúpolis – Gelibolu . . . Lâpseki – Bursa – Ankara – Cizre – Habür – Irak
Mellomveier vest-øst
E 8 Tromsø – Vollan – Skibotn – Kilpisjärvi – Tornio – Oulu – Vaasa – Turku
E 12 Mo i Rana – Umeå . . . Vaasa – Helsinki
E 14 Trondeheim – Stjørdal – Storlien – Östersund – Sundsvall
E 16 Londonderry – Belfast . . . Glasgow – Edinburgh . . . Bergen – Lærdal – Fagernes – Oslo
E 18 Craigavon – Belfast – Larne . . . Stranraer – Gretna – Carlisle – Newcastle . . . Kristiansand – Oslo – Örebro – Västerås – Stockholm/Kappelskär . . . Mariehamn . . . Turku/Naantali – Helsinki – Vaalimaa – St. Petersburg
E 22 Holyhead – Chester – Manchester – Leeds – Immingham . . . Amsterdam – Groningen – Oldenburg – Bremen – Hamburg – Lübeck – Rostock – Stralsund – Sassnitz . . . Trelleborg – Malmö – Kalmar – Norrköping . . . Ventspils – Riga – Moskva – Nizjnij Novgorod – jekaterinburg – Isjim
E 24 Birmingham – Cambridge – Ipswich
E 26 Hamburg – Berlin
E 28 Berlin – Szczecin – Goleniów – Koszalin – Gdansk . . . Kaliningrad – Vilnius – Minsk
E 32 Colchester – Harwich
E 34 Zeebrügge – Antwerpen – Eindhoven – Venlo – Oberhausen – Dortmund – Bad Oeynhausen
E 36 Berlin – Lübbenau – Cottbus – Legnica
E 42 Dunkerque – Lille – Mons – Charleroi – Namur – Liège – St. Vith – Witterlich – Bingen – Wiesbaden – Frankfurt am Main – Aschaffenburg
E 44 Le Havre – Amiens – Charleville– Mézières – Luxembourg – Trier – Koblenz – Giessen
E 46 Cherbourg – Caen – Rouen – Reims – Charleville– Mézières – Liège
E 48 Schweinfurt – Bayreuth – Marktredwitz – Cheb – Karlovy Vary – Praha
E 52 Strasbourg – Appenweier – Karlsruhe – Stuttgart – Ulm – München – Salzburg
E 54 Paris – Chaumont – Mulhouse – Basel – Waldshut – Lindau – München
E 56 Nürnberg – Regensburg – Passau – Wels – Sattledt
E 58 Wien – Bratislava
E 62 Nantes – Poitiers – Mâcon – Genève – Lausanne – Martigny – Sion – Simplon – Milano – Genova
E 64 Torino – Milano – Brescia
E 66 Fortezza – St. Candido – Spittal – Villach – Klagenfurt – Graz – Veszprém – Székesfehérvár
E 68 Szeged – Arad – Deva – Sibiu – Braşov
E 72 Bordeaux – Toulouse
E 74 Nice – Cuneo – Asti – Alessandria
E 76 Migliarino – Firenze
E 78 Grosseto – Arezzo – Sansepolcro – Fano
E 82 Porto – Vila Real – Bragança – Tordesillas
E 84 Kesan – Tekirdag – Silivri
E 86 Krystalopigi – Flórina– Vévi – Yefira
E 88 Ankara – Yozgat – Sivas – Refahiye
E 92 Igoumenítsa – Ioánnina – Tríkkala – Vólos
E 94 Korint – Athen
E 96 Izmir – Usak – Afyon – Sivrihisar
E 98 Topbogazi – Kirikhan – Reyhanli – Cilvegözü – Syria
Nord-sør-orienterte veier
E 5 Greenock – Glasgow – Birmingham – Southampton . . . Le Havre – Paris – Bordeaux – San Sebastián – Madrid – Sevilla – Cádiz – Algeciras
E 15 Inverness – Edinburgh – Newcastle – London – Dover . . . Calais – Paris – Lyon – Gerona – Barcelona – Valencia – Alicante – Algeciras
E 25 Hoek van Holland – Rotterdam – Liège – Luxembourg – Strasbourg – Mulhouse – Basel – Bern – Genève – Mont Blanc – Torino – Genova . . . Bastia – Cagliari – Palermo
E 35 Amsterdam – Köln – Frankfurt am Main – Karlsruhe – Offenburg – Basel – Luzern – St. Gotthard – Como – Milano – Firenze – Roma
E 45 Göteborg . . . Frederikshavn – Ålborg – Århus – Flensburg – Hamburg – Hannover – Nürnberg – München – Innsbruck – Brenner – Verona – Bologna – Cesena – Roma – Napoli – Villa San Giovanni . . . Messina – Siracusa – Gela
E 55 Helsingborg . . . Helsingør – København – Gedser . . . Rostock – Berlin – Dresden – Praha – Linz – Salzburg – Villach – Mestre/Venezia – Rimini – Ancona – Pescara – Brindisi . . . Igoumenítsa . . . Pátrai – Kalámata
E 65 Malmö – Ystad . . . Swinoujscie – Szczecin – Jelenia Góra – Praha – Brno – Bratislava – Csorna – Nagykanizsa – Zagreb – Rijeka – Split – Dubrovnik – Skopje – Bitola – Lárisa – Lamia – Antirron . . . Rion – Korint – Trípolis – Kalámai . . . Kissámo – Khanía
E 75 Vardø – Utsjoki – Ivalo – Rovaniemi – Kemi – Oulu – Lahti – Helsinki . . . Gdansk – Lódz – Katowice – Žilina – Bratislava – Budapest – Szeged – Beograd – Skopje – Gevgelija – Thessaloníki – Lárisa – Athen . . . Khania – Iráklion – Ayios Nikólaos – Sitía
E 85 Klaipeda – Kaunas – Vilnius – Siret – Roman – Urziceni – Bucuresti – Ruse – Stara Zagora – Svilengrad – Alexandroúpolis
E 95 St. Petersburg – Pskov – Gomel – Kijev – Odessa . . . Samsun – Merzifon
E 101 Moskva – Kaluga – Brjansk – Glukhov – Kiev
E 105 Kirkenes – Murmansk – Petrozavodsk – St. Petersburg – Moskva – Orjol – Kharkov – Simferopol – Alusjta – Jalta
E 115 Jaroslavl – Moskva – Voronezj – Novorossijsk
E 117 Mineralnije Vodi – Naljtsjik – Vladikavkaz – Tblisi – Jerevan – Gori – Megri
E 119 Moskva – Volgograd – Astrakhan – Makhatsjkala – Baku – Astara
E 121 Samara – Uralsk – Sjetpe – Fetisovo – Turkmenbasji – Iran
E 123 Tsjeljabinsk – Esil – Tasjkent – Dusjanbe – Nizjnij Panj
E 125 Petropavlovsk – Astana – Balkhasj – Almaty – Bisjkek – Torugart
E 127 Omsk – Pavlodar – Georgijevka – Majkapsjagaj
Mellomveier nord-sør
E 1 Larne – Belfast – Dublin – Wexford – Rosslare . . . La Coruña – Pontevedra – Abergaria a Velha – Coimbra – Vila Franca de Xira – Lisboa – Setúbal – Faro – Huelva – Sevilla
E 3 Cherbourg – Rennes – Nantes – La Rochelle
E 4 Tornio – Haparanda – Luleå – Umeå – Sundsvall – Stockholm – Södertälje – Norrköping – Helsingborg
E 6 Kirkenes – Kárášjohka– Karasjok – Lakselv – Olderfjord – Alta – Bardu – Narvik – Fauske – Mo i Rana – Mosjøen – Steinkjer – Trondheim – Oppdal – Dombås – Otta – Lillehammer – Hamar – Oslo – Svinesund – Göteborg – Malmö – Trelleborg
E 7 Pau – Jaca – Huesca – Zaragoza
E 9 Orléans – Limoges – Toulouse – Barcelona
E 11 Vierzon – Montluçon – Clermont– Ferrand – Montpellier
E 13 Doncaster – Sheffield – Nottingham – Leichester – Northampton – London
E 17 Antwerpen – Gent – Kortrijk – Cambrai – Reims – Beaune
E 19 Amsterdam – Haag – Rotterdam – Breda – Antwerpen – Brussel – Mons – Valenciennes – Paris
E 21 Metz – Nancy – Dijon – Genève
E 23 Metz – Nancy – Besançon – Vallorbe – Lausanne
E 27 Belfort – Bern – Martigny – Store St. Bernard – Aosta
E 29 Köln – Luxembourg – Saarbrücken – Sarreguemines
E 31 Rotterdam – Gorinchem – Nijmegen – Goch – Krefeld – Köln – Koblenz – Bingen – Ludwigshafen
E 33 Parma – La Spezia
E 37 Bremen – Osnabrück – Dortmund – Köln
E 39 Trondheim – Ålesund – Bergen . . . Kristiansand . . . Hirtshals – Hjørring – Nørresundby – Ålborg
E 41 Dortmund – Giessen – Aschaffenburg – Würzburg – Stuttgart – Schaffhausen – Winterthur – Zürich – Altdorf
E 43 Würzburg – Ulm – Lindau – Bregenz – St. Margrethen – Buchs – Chur – S. Bernardino – Bellinzona
E 47 Helsingborg . . . Helsingør – Købehavn – Rødby . . . Puttgarden – Lübeck
E 49 Magdeburg – Halle – Plauen – Schönberg – Vojtanov – Karlovy Vary – Plzen – Ceskè Budejovice – Trebon – Halamky – Wien
E 51 Berlin – Leipzig – Gera – Jelenia Góra – Hof – Bayreuth – Nürnberg
E 53 Plzen – Deggendorf – München
E 57 Sattledt – Liezen – St. Michael – Graz – Maribor – Ljubljana
E 59 Praha – Jihlava – Wien – Graz – Spielfeld – Maribor – Zagreb
E 61 Villach – Karawanken Tunnel – Ljubljana – Trieste – Rijeka
E 63 Sodankylä – Kemijärvi – Kuusamo – Kajaani – Kuopio – Jyväskylä – Tampere – Turku
E 67 Helsinki . . . Tallinn – Riga – Panevéžys – Kaunas – Warszawa – Piotrków Trybunalski – Wroclaw – Klodzko – Náchod – Hradec Králové – Praha
E 69 Nordkapp – Olderfjord
E 71 Košice – Miskolc – Budapest – Balatonaliga – Nagykanizsa – Zagreb – Karlovac – Bihac – Knin – Split
E 73 Budapest – Szekszárd – Mohács – Osijek – Ðakovo – Šamac – Zenica – Mostar
E 77 Pskov – Riga – Kaliningrad – Gdansk – Elblag – Warszawa – Radom – Kraków – Trstená – Ružomberok – Zvolen – Budapest
E 79 Oradea – Beius – Deva – Petrosani – Târgu Jiu – Craiova – Calafat . . . Vidin – Vraca – Botevgrad – Sofia – Blagoevgrad – Sérrai – Thessaloníki
E 81 Halmeu – Satu Mare – Zalau – Cluj – Turda – Sebes – Pitiesti
E 83 Bjala – Pleven – Jablanica – Botevgrad – Sofia
E 85 Klaipeda – Kaunas – Vilnius – Bucureşti – Alexandroupoli
E 87 Tulcea – Constanta – Burgas – Michurin – Malko Tarnovo – Dereköy – Kirklareli – Babaeski – Havza – Kesan – Gelibolu – Eceabat . . . Canakkale – Ayvalik – Izmir – Denizli – Antalya
E 89 Gerede – Ankara
E 91 Toprakkale – Iskenderun – Topbogazi – Hatay – Yayladagi – Syria
E 97 Rostov-na-Donu – Krasnodar – Novorossijsk – Sotsji – Battumi – Trabzon – Gümüsane – Askale
E 99 Dogubayazit – Bitlis – Diyarbakir – Sanlürfa
Tilknytningsveier i Norge
E 134 Haugesund – Haukeligrend – Kongsberg – Hokksund – Drammen
E 136 Ålesund – Åndalsnes – Dombås

Etter europeisk avtale under ECE (Economic Commission for Europe) av 1975 om europaveier ble det foretatt en omnummerering av veiene etter nytt system. Det nye nummersystemet ble innført i Norge fra 1992. Vest–øst-orienterte hovedveier har tosifrede like nummer som ender på tallet 0 og øker fra nord til sør. Nord–sør-orienterte hovedveier har tosifrede ulike nummer som ender på tallet 5, og øker fra vest mot øst. Ved senere revisjon er E 105 og E 115 lagt til lengst i øst. Norge og Sverige har også fått beholde E 6 og E 4, som går fra nord til sør i hvert land. Disse veiene er egentlig deler av henholdsvis E 47 og E 55. Denne tabellen inneholder hovedveiene og mellomveiene i E-veisystemet. I tillegg er E 134 og E 136, som inngår i det underordnede systemet av tilknytningsveier, tatt med. Tre prikker ( . . . ) angir fergeforbindelse.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.