Elektrisk aksel, system for overføring av dreiemoment. Figuren viser et prinsippskjema for en utførelse av elektrisk aksel. Hvert av de to elementene omfatter en stator med en trefasevikling og en rotor med en enfasevikling. Elementenes statorfaser er parvis forbundet, og rotorviklingene er matet fra en felles vekselstrømskilde. I de to elementenes statorviklinger vil det induseres spenninger som forutsetter at samme rotorstillinger (elektrisk sett) er av samme størrelse og fase. Hvis den ene rotoren (A) dreies, ødelegges likevekten, og det oppstår en strøm som vil resultere i et dreiemoment på den andre rotoren (B), som da søker å gjenopprette likevekten. Ved å dreie den ene rotoren får man derfor en tilsvarende dreining av den andre.

En annen utførelse, men med samme prinsipielle virkning, anvender asynkron-slepering-motorer med henholdsvis statorviklingene og rotorviklingene parallellkoblet. Elektrisk aksel har i stor utstrekning vært anvendt i automatiserte prosesser i de forskjellige ledd i papirmaskiner, valseverk osv.; videre i forbindelse med militære formål, som f.eks. kanonbetjening, stillingsindikering for rotorantenner osv.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.