Direkte markedsføring, markedsføringsmetode som er kjennetegnet av en direkte kontakt mellom selger og kjøper. Den tradisjonelle direkte markedsføringsmetoden er postordresalget. Andre former for direkte markedsføring er bl.a. direktereklame (direct mail), telefonsalg (telemarketing) og TV-shopping (handel per telefon etter produktpresentasjoner på fjernsyn).

De nyeste kanalene for direkte markedsføring er elektroniske. Netthandel eller E-handel (elektronisk handel) er fellesbetegnelser for markedsføringsmåter som gjør bruk av Internett og online-tjenester. Se også Internett-handel.

Adressert direktereklame (postale utsendelser/e-post) og telefonsalg tar gjerne utgangspunkt i databaserte lister over spesifiserte grupper av adressater og personregistre. Seleksjonsmetodene blir stadig mer avanserte slik at treffsikkerheten blir stadig bedre. Sammen med utviklingen av stadig nye Internett-baserte kanaler har disse markedsføringsmetodene økt sterkt i omfang. Privatpersoner kan reservere seg mot telefonhenvendelser fra selgere, se reservasjonsregisteret. Økende reservasjonsgrad, spesielt i byene der reklametrykket er størst, har medført større bruk av reklameinnstikk i avis, som ikke rammes av reservasjonen.

Direkte markedsføring har hatt ulike former for strategier gjennom de senere årene: «teppebombing» (masseutsendelser uten stor respons), database-markedsføring (der en kan velge spesifiserte målgrupper fra ulike databaser), interaktiv markedsføring (der en legger vekt på personlig kontakt mellom ansatte og kunder for å investere i gode kunderelasjoner). I dag ser vi en videreføring av dette mot «personliggjøring» av tilbud og budskap, og der markedsfører kan utvikle planer for livstidsverdi basert på kunnskap, begivenheter og endringer i kundens livssituasjon, og med muligheter for respons og dialog.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.