Direkte markedsføring er en markedsføringsmetode som kjennetegnes av en direktekontakt mellom selger og kjøper. Den tradisjonelle direkte markedsføringsmetoden er postordresalget. Andre former for direkte markedsføring er blant annet direktereklame (direct mail), telefonsalg (telemarketing) og TV-shopping (handel per telefon etter produktpresentasjoner på fjernsyn).

Faktaboks

Etymologi
engelsk direct marketing
Også kjent som
DM

De nyeste kanalene for direkte markedsføring er elektroniske. Netthandel eller e-handel (elektronisk handel) er fellesbetegnelser for markedsføringsmåter som gjør bruk av internett og online-tjenester.

Adressert direktereklame (postale utsendelser/e-post) og telefonsalg tar gjerne utgangspunkt i databaserte lister over spesifiserte grupper av adressater og personregistre. Utvalgssmetodene blir stadig mer avanserte slik at treffsikkerheten blir stadig bedre. Sammen med utviklingen av stadig nye Internett-baserte kanaler har disse markedsføringsmetodene økt sterkt i omfang. Privatpersoner kan reservere seg mot telefonhenvendelser fra selgere, se reservasjonsregisteret. Økende reservasjonsgrad, spesielt i byene der reklametrykket er størst, har medført større bruk av reklameinnstikk i avis, som ikke rammes av reservasjonen.

Historikk

Direkte markedsføring har hatt ulike former for strategier gjennom de senere årene: «teppebombing» (masseutsendelser uten stor respons), database-markedsføring (der en kan velge spesifiserte målgrupper fra ulike databaser), interaktiv markedsføring (der en legger vekt på personlig kontakt mellom ansatte og kunder for å investere i gode kunderelasjoner). I dag ser vi en videreføring av dette mot «personliggjøring» av tilbud og budskap, og der markedsfører kan utvikle planer for livstidsverdi basert på kunnskap, begivenheter og endringer i kundens livssituasjon, og med muligheter for respons og dialog.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg