Choke, bilens kaldstartsystem, del av forgasseren i eldre biler. Dagens biler har direkte eller indirekte drivstoffinnsprøytning. Kaldstartsystemet i forgassersystem fungerer enten i form av et choke-spjeld plassert øverst i forgasserens hovedløp, eller som en egen startforgasser montert på siden av hovedforgasseren.

Ved lave temperaturer må man øke de lettantennelige bestanddeler i bensinen for å starte en bil. Ved bruk av choke-spjeldet reduseres mengden luft i forhold til mengden bensin, og bensin/luft-blandingen blir fetere. Motorens varme sørger for optimal fordampning av bensinen, og antenningen kan skje. Startforgasseren reduserer ikke på luftmengden, men gir et bensintilskudd i tillegg til forgasserens øvrige systemer.

Av miljømessige årsaker begynte bilindustrien å montere automat-choke på bilene ca. 1965. Dette fungerer slik at en bimetallfjær som varmes opp parallelt med motoren, slår choke-systemet av.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.