Choke, bilens kaldstartsystem, del av forgasseren i eldre biler. Dagens biler har direkte eller indirekte drivstoffinnsprøytning. Kaldstartsystemet i forgassersystem fungerer enten i form av et choke-spjeld plassert øverst i forgasserens hovedløp, eller som en egen startforgasser montert på siden av hovedforgasseren.

Ved lave temperaturer må man øke de lettantennelige bestanddeler i bensinen for å starte en bil. Ved bruk av choke-spjeldet reduseres mengden luft i forhold til mengden bensin, og bensin/luft-blandingen blir fetere. Motorens varme sørger for optimal fordampning av bensinen, og antenningen kan skje. Startforgasseren reduserer ikke på luftmengden, men gir et bensintilskudd i tillegg til forgasserens øvrige systemer.

Av miljømessige årsaker begynte bilindustrien å montere automat-choke på bilene ca. 1965. Dette fungerer slik at en bimetallfjær som varmes opp parallelt med motoren, slår choke-systemet av.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.