Brukerhistorier er korte og enkle beskrivelser av ønsket funksjonalitet til et programvareprodukt. De er et verktøy som brukes i kravarbeid i smidige utviklingsmetoder.
Faktaboks
- Også kjent som
-
engelsk: user story
Brukerhistorier er korte og enkle beskrivelser av ønsket funksjonalitet til et programvareprodukt. De er et verktøy som brukes i kravarbeid i smidige utviklingsmetoder.
engelsk: user story
Hensikten med brukerhistorier er å støtte kommunikasjon og læring mellom de som er mottakere av et programvareprodukt, og de som skal lage programvaren. For å lykkes trenger man informasjon fra ulike interessenter. På den ene siden er det brukere, produkteiere, innkjøpere eller andre som ser på programvareproduktet fra et forretnings- eller organisasjonsperspektiv. På den andre siden er utviklerne. Brukerhistorier er et verktøy for å unngå at én av sidene dominerer kommunikasjonen.
Brukerhistorier prioriteres av interessenter på kundesiden. I en smidig praksis som Scrum gjøres dette vanligvis av produkteieren.
Brukerhistorier skrives av eller for brukerne for å skape krav og styre funksjonaliteten til produktet som utvikles. Det er derfor anbefalt å unngå teknisk sjargong, og lage brukerhistorier som er forståelig for interessenter på brukersiden.
Et mye brukt format for brukerhistorier er:
Som en <rolle>, kan jeg <evne>, slik at <motta fordel>.
Akseptansetester bør knyttes til hver brukerhistorie, slik at brukersiden er med på å avgjøre om en brukehistorie er ferdig.
En god brukerhistorie er uavhengig, mulig å forhandle, verdifull, mulig å estimere, liten og testbar.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.