Scrum er den internasjonalt mest brukte smidige utviklingsmetoden. Metoden egner seg for små team på opptil ti personer som jobber på heltid. Den ble utviklet for å lage et programvareprodukt i tett samarbeid med kunden.

Scrum legger vekt på korte tilbakemeldingssløyfer, såkalt «empirisk prosesskontroll». Metoden har få roller, møter og artefakter.

Roller

Et Scrum-team er en tverrfaglig arbeidsgruppe som består av utviklere, en Scrum-fasilitator og en produkteier. Utviklerne må ha kompetanse som kreves for å lage produktet teamet jobber med. Fasilitatoren skal hjelpe (fasilitere) teamet og organisasjonen med teori og praksis på metoden, og sørge for fremdrift. Produkteier skal klargjøre målet for produktet og etablere en prioritert liste («produktkø») over oppgaver som må gjøres.

Møter

Et Scrum-team jobber i korte tidsintervaller, typisk 1–4 uker, som kalles en «sprint». Teamet starter med et planleggingsmøte («sprint planning») hvor de tar oppgaver fra produktkøen og bryter ned oppgavene til en «sprintkø» med mindre omfattende oppgaver. Typisk kan dette være å gå fra en brukerhistorie til tekniske oppgaver. Teamet estimerer da omfang på oppgavene og spesifiserer gjerne hvordan produktet kan testes for de nye oppgavene. Teamet setter seg også et mål for sprinten.

I løpet av sprinten har teamet korte daglige møter om fremdrift mot målet for sprinten og tar andre møter etter behov. Ved slutten av sprinten organiserer teamet en gjennomgang («sprint review»), hvor de viser interessenter hva som er gjort og får tilbakemeldinger på produktet. Videre holder de et retrospektiv-møte («sprint retrospective») for å diskutere gjennomføring av sprinten og identifisere forbedringsmuligheter. Sprinten ender med et produkt som er endret sammenlignet med forrige sprint, et «produktinkrement».

Artefakter

I tillegg til produktkø og sprintkø er det vanlig å lage en beskrivelse av en kvalitetsstandard for et produktinkrement eller en brukerhistorie. Det vil si at man lager en «definisjon av ferdig» («definition of done»). Tidligere var det vanlig å også lage et brenndiagram («burndown-chart»), som viser teamets estimat på gjenstående arbeid gjennom sprinten.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Schwaber, K og Sutherland, J. (2020) Scrum Guiden – Den definitive guide til Scrum: Spillets regler. Norsk oversettelse av Benjamin Sommer og Geir Amsjø.
  • Sommerville, I. (2016) Software Engineering, Tenth edition ed. Harlow, England: Pearson Education Limited.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg