Brevskoler, korrespondanseskoler, fjernundervisningsinstitusjoner som gir opplæring ved undervisningsbrev med oppgaver til innsending og retting (brevkurs). Brevundervisning er en utbredt undervisningsform for voksne, både for enkeltelever, i brevringer og som kombinert undervisning, og inngår i begrepet fjernundervisning. Brevring er en studiegruppe som gjennomgår samme brevkurs. Kombinert undervisning er en kombinasjon av brevundervisning og klasseundervisning, som ble vanlig fra 1970-årene av. I Norge har brevskolene et omfattende undervisningstilbud innenfor allmennutdanning, yrkesopplæring, spesialutdanning, omskolering og annet studiearbeid.

Regler for godkjenning av brevkurs og brevskoler ble fastsatt i lov av 1948 (brevskoleloven). Brevskolerådet som førte tilsyn med brevskolene, ble nedlagt i 1992, da brevskoleloven ble opphevet. Fra 1993 er det i stedet tatt inn i lov om voksenopplæring av 1976 nye bestemmelser om fjernundervisning, som også omfatter bruk av teknologibasert fjernundervisning. De offentlige tilskuddsordninger for brevskoleelever og brevringer ble også lagt om, slik at staten yter rammetilskudd til godkjente fjernundervisningsinstitusjoner. En del av statstilskuddet skal brukes til prisreduksjon for elever som fullfører kurs.

Organisert brevundervisning oppstod i Europa omkring 1850, etter at postvesenet var blitt effektivisert. I USA ble undervisningsformen høyt utviklet før 1900. Den første betydelige brevskolen i Skandinavia var Hermods Korrespondanseinstitutt i Malmö, som ble stiftet 1898. I Norge var Ernst G. Mortensen (1887–1966) pioneren på dette felt. I 1914 grunnla han Norsk Korrespondanseskole. NKI-skolen, NKS og Folkets Brevskole er blant de større i Norge. Norsk forbund for fjernundervisning ble stiftet 1968 under navnet Norsk Brevskoleforbund og har som medlemmer både frittstående fjernundervisningsinstitusjoner og offentlige universiteter og høyskoler.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.