batyskaf

Batyskaf. Til venstre: U.S. Navys flottør Trieste med kuleformet stålgondol. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Batyskaf (foto, Trieste) av /KF-arkiv ※. Gjengitt med tillatelse

– Til høyre: Forenklede snitt-tegninger. 1) Flottør. 2) Ballast-tanker med bensin. 3) Observasjonsgondol. 4) Atkomsttårn med leider. 5) Drivstoff-manifold. 6) Motorer. 7) Batteri. 8) Magnesium-anoder mot korrosjon. 9) Ballast-tanker med stålkuler. 10) Fjernsyn. 11) Kameraer. 12) Sonar. 13) Elektromagnetisk utløser for ballast. 14) Lyskastere. 15) Utsiktsvindu i pleksiglass. 16) Akustisk dybdemåler. 17) Akustisk måling av sedimentdybde.

av . Begrenset gjenbruk

Batyskaf er en ubåtlignende innretning for utforskning av de store havdyp, konstruert av den sveitsiske fysikeren Auguste Piccard.

Faktaboks

Uttale
batyskˈaf
Etymologi
av gresk ‘dyp’ og ‘kar’

Batyskafen består av en trykkfast gondol opphengt i en flottør. Gondolen har vinduer slik at observasjon og filming er mulig i lyset fra en rekke lyskastere opphengt under flottøren. Da gondolen presses forholdsvis mindre sammen på de store dypene enn vannet som omgir den, øker dens oppdrift med dybden. Flottøren er derfor fylt med bensin for å gi den en elastisitet som kompenserer for gondolens, slik at hele fartøyets oppdrift blir omtrent uavhengig av dybden. Flottøren er ca. 15 meter lang, gondolen 2 meter i diameter, og med 9 cm tykke vegger.

Piccard foretok sin første vellykkede neddykking med batyskaf i 1953 og kom da ned til 3150 m. Med batyskafen Trieste foretok hans sønn, Jacques Piccard, i 1960 en neddykking i Marianergropen ved Guam i Stillehavet til hele 10 912 meter.

Les mer i store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg