The Nielsen Company er opprinnelig er et amerikansk markedsforskningsinstitutt fra Stamford, Connecticut som ble grunnlagt 1923 av Arthur Charles Nielsen (1897–1980) og ble oppkalt etter grunnleggeren; A C Nielsen. I 1984–1996 inngikk selskapet i Dun & Bradstreet, fra 2000 i det nederlandske markeds- og informasjonskonsernet VNU. The Nielsen Company er representert i 47 europeiske markeder og mer enn 100 land over hele verden.

A C Nielsen har vært kjent for sine målinger av TV-seertall i USA (Nielsen-ratingen).

A C Nielsen Norge AS ble grunnlagt 1969 som Norges Dagligvareindeks; senere sammensluttet med Fakta A/S (grunnlagt 1994) under navnet Norges Markedsdata. A C Nielsen Reklame-Statistikk AS ble etablert i 1959 som en stiftelse (Norsk Reklame-Statistikk) som skulle registrere reklameforbruket i Norge. Stiftelsen ble senere gjort om til et aksjeselskap.

I dag er virksomheten samlet i selskapet Nielsen Norge.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.