The Nielsen Company

The Nielsen Company er opprinnelig et amerikansk markedsforskningsinstitutt fra Stamford, Connecticut som ble grunnlagt i 1923 av Arthur Charles Nielsen (1897–1980) og oppkalt etter grunnleggeren; A C Nielsen. I 1984–1996 inngikk selskapet i Dun & Bradstreet; fra 2000 i det nederlandske markeds- og informasjonskonsernet VNU. The Nielsen Company er representert i 47 europeiske markeder og mer enn 100 land over hele verden.

Faktaboks

Også kjent som
ACNielsen

A C Nielsen har vært kjent for sine målinger av TV-seertall i USA (Nielsen TV Ratings. Se rating).

Virksomhet i Norge

AC Nielsen Norge AS ble grunnlagt 1969 som Norges Dagligvareindeks; senere sammensluttet med Fakta A/S (grunnlagt 1994) under navnet Norges Markedsdata. AC Nielsen Reklamestatistikk AS ble etablert i 1959 som en stiftelse (Norsk Reklame-Statistikk) som skulle registrere reklameforbruket i Norge. Stiftelsen ble senere omgjort til et aksjeselskap.

I dag er virksomheten samlet i selskapet Nielsen Norge. Nielsen Merkestyrkepris har siden 1995 blitt utdelt årlig og kalkulerer et varemerkes verdi ut fra kriterier som markedets/produktområdets størrelse, merkets posisjon og utvikling i eget segment, langsiktighet og medieinvesteringer for varemerket.

Vinnere av Nielsens Merkestyrkepris:

  • 1995 – Friele Kaffe
  • 1996 – Farris
  • 1997 – Coca Cola
  • 1998 – Pizza Grandiosa
  • 1999 – Rema 1000
  • 2000 – Ringnes øl
  • 2001 – Freia Melkesjokolade
  • 2002 – Extra fra Wrigley
  • 2003 – Laban fra Nidar
  • 2004 – Toro
  • 2005 – Pizza Grandiosa
  • 2006 – Kiwi
  • 2007 – Pepsi Max
  • 2008 – Fjordland
  • 2009 – Ideal Wasa
  • 2010 – Rema 1000
  • 2011 – Q-meieriene
  • 2012 – Norvegia
  • 2013 – Delikat
  • 2014 – Coca Cola Zero
  • 2015 – Kiwi
  • 2016 – Corona
  • 2017 – Circle K

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg