Arthur Nielsen var en amerikansk markedsforsker som i 1923 grunnla markedsanalyseforetaket ACNielsen. Han var av dansk avstamning, sønn av bokholdere, fikk tidlig interesse for matematikk og utdannet seg ved University of Wisconsin. Etter en kort karriere som ingeniør startet han selskapet som først og fremst skulle bli verdenskjent for sine TV-målinger, men som også ble en pioner innen metodikk.

Arthur Nielsen ble ridder av Dannebrogordenen i 1961.

I 1939 startet konsernets internasjonale ekspansjon, og det har i dag virksomheter i over 100 land.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

11. juli skrev Trond Olav Svendsen

Hei! Tittelen på denne artikkelen er gått i ball i overføringen til nettleksikon. Artikkelen bør hete Arthur Nielsen. Det kan i tillegg stå Arthur Charles Nielsen i boksen. Arthur Nielsen er en viktig person i markedsanalysens historie, også i Norge, og kunne fått noe mer tekst. Stemmer det at han ble Sir? Med vennlig hilsen Trond Olav Svendsen

11. juli skrev Roger Pihl

Hei Trond, takk for innspill. Versjonen du har lest er overlevd fra papirleksikonets tid og trengte litt oppdatering. At han ble Sir har jeg faktisk bare Store norske leksikon som kilde for, derfor har jeg fjernet akkurat det.

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.