Kirk, som var blind, vakte enorm oppsikt omkring 1960, blant annet ved å spille musikalsk meningsfylt på tre saksofoner samtidig. Han lanserte også etter hvert en ny og senere mye brukt fløyteteknikk ved å synge og spille samtidig. Bortsett fra en kort periode med Charles Mingus ledet han egne grupper.
Han var en uhyre fargerik og kontroversiell musiker med en sterk utstråling, og hentet inspirasjon fra hele den afroamerikanske musikalske arven i sitt uttrykk. Kirk, som også var sterkt engasjert i arbeidet for de svartes rettigheter, medvirket ved jazzfestivalene både i Kongsberg og Molde i 1967.
Fra 1970 kalte han seg Rahsaan Roland Kirk. Av album kan nevnes Rip, Rig and Panic (1965), The Inflated Tear (1968) og Blacknuss (1971).
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.