Grunnlagt av David Ogilvy i 1948. Han startet uten kunder og med to ansatte og bygget byrået til å bli et av de åtte største i verden. I dag teller det mer enn 450 kontorer i 163 byer.

Byråets historie er sterkt knyttet til David Ogilvys reklamesyn, tanker og arbeid. Helt fra begynnelsen ønsket han å utvikle et annerledes reklamebyrå, og i landet som «oppfant» den moderne reklamen var det nødvendig med en sterk merkevare. De viktigste komponentene var de ansattes evner og mangfold kombinert med kvalitativt godt arbeid. Slagordet «Only first class business, and that in a first class way» oppsummerer disse tankene. Det tredje komponentet var hans tro på merkevare: «Every advertisement is part of the long-term investment in the personality of the brand.»

Ogilvys oppfatning var at reklamebyråets oppgave er å skape reklame som selger, og at den reklamen som selger best, er den som bygger merkevare. Gjennom mer enn 60 år har Ogilvy & Mather bidratt til å bygge noen av de mest kjente merkevarene i verden: American Express, Sears, Ford, Shell, Barbie, Pond's, Dove, Maxwell House, IBM og Kodak.

Teksten var alltid sentral i Ogilvys reklame, og han har forfattet det som muligens er verdens mest berømte annonseoverskrift: «At 60 miles an hour, the loudest noise in this new Rolls-Royce comes from the electric clock.»

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.