Matthew Barney, amerikansk billedkunstner, arbeider i grenselandet mellom performance, video, skulptur og installasjon. Hans arbeider berører emner som selviscenesettelse, interesse for kroppen og tematisering av kjønn og identitet som kulturelle konstruksjoner. Barney har selv bakgrunn som atlet og modell, og det å utfordre og presse kroppens grenser og begrensninger er iøynefallende emner i hans tidlige arbeider. Ikke uten grunn er Harry Huodini, utbryterkongen fra det forrige århundre, en av Barneys sentrale gjennomgangsfigurer. På sine utstillinger de siste årene har han gjerne vist fotografier, objekter og skulpturer som er laget i forbindelse med hans svært omfattende filmprosjekter. Dette gjelder spesielt Cremaster-syklusen, en serie på fem filmer påbegynt i 1994. Her har fokuseringen på den atletiske kroppen blitt avløst av mer sammensatte fortellinger og iscenesettelser.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.