Malek Haddad, algerisk forfatter. Han kom fra Kabylia og var utdannet lærer. Han tok del i Algeries frigjøringskamp, og de første diktene hans er preget av et kommunistisk og revolusjonært budskap. Senere ble han stadig mer opptatt av forholdet mellom språk og identitet. De siste bøkene hans var også sterkt preget av religiøs søken, men han ble aldri noen dogmatisk forkjemper for en bestemt religion.

Haddads hovedtanke var at en nordafrikansk forfatter som skriver på fransk, får et fremmedgjort forhold til sitt eget språk. Han hadde selv en fremragende beherskelse av fransk, noe som ga ham en grunnleggende skyldfølelse fordi han dermed ble en del av kolonimaktens kultur. Det dilemmaet han følte han sto overfor, preget både hans politiske og hans litterære virksomhet.

Blant hans verker kan nevnes diktsamlingene Le Malheur en danger (1956, «Når ulykken er i fare»), som er preget av hans politiske engasjement,  samt den mer personlige Écoute et je t'appelle (1961, «Lytt og jeg kaller på deg»). Samtidig utga han essayet Les zéros tournent en rond, «Nullene dreier seg rundt seg selv», som rommer mange av hans refleksjoner omkring språket. Ellers kan nevnes romaner som La dernière impression (1958, «Det siste inntrykket»), Je t'offrirai une gazelle (1959, «Jeg vil forære deg en gaselle») og Le Quai aux fleurs ne répond plus (1961, «Blomsterkaien svarer ikke lenger»).

Haddads skjønnlitterære forfatterskap ble til i løpet av noen få år. På slutten av 1960-tallet og på 1970-tallet var han virksom som journalist og tidsskriftredaktør, Han ble forholdsvis lite lest i tiårene like etter sin død, men interessen for ham har vært stigende de siste årene.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.