Faktaboks

José de Almada-Negreiros
Uttale
almada-negrˈeiros
Født
7. april 1893, Trindade (São Tomé e Príncipe)
Død
15. juni 1970, Lisboa, Portugal
José de Almada-Negreiros

José de Almada-Negreiros var en portugisisk forfatter og maler som tilhørte gruppen rundt Fernando Pessoa, og som var den som redigerte et av de mest kjente av gruppens futuristiske manifester (“Ultimato futurista às gerações portuguesas do século XX”). Han omsatte de futuristiske teoriene i et originalt uttrykk, "Saltimbancos" (1917), og flere av hans dikt, som for eksempel "A cena do ódio" regnes blant de beste bidragene til den tidlige portugisiske modernismen.

Almada-Negreiros skrev også romaner og noveller preget av futuristiske, kubistiske eller modernistiske trekk, samt flere teaterstykker av symbolsk karakter. Alle hans verker er utgitt i Obras Completas (1970 og 1988).

Som maler laget han blant annet to portretter av Fernando Pessoa (1954 og 1964). I tillegg gjennomførte han noen kunstneriske dekorasjoner på viktige offentlige og private bygninger i Portugal, som for eksempel veggmaleriene på fasaden til Faculdade de Letras de Lisboa.

Hans siste kunstnerisk dekorasjon, kalt "Começar" (1969), var en geometrisk komposisjon som ble inngravert på plassen foran Gulbenkianstiftelsen i Lisboa. Her kombinerer han både tegning og diktning.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer (1)

skrev João Marques Lopes

Diktet "Ode marítima", som ble utgitt for første gang i den modernistike tidskriftet "Orpheu" (1915, 2 nummer), var skrevet av Álvaro de Campos. Campos var et heteronym til Fernando Pessoa.

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg