Jean-Baptiste Greuze, fransk maler, representant for et moralsk maleri og forløper for klassisismen.

I midten av 1750-årene var han i Italia og gjorde seg straks etter tilbakekomsten til Paris bemerket på salongene med genrebilder av en ny og tidstypisk karakter. Titler som Den gode oppdragelses følger, Farens forbannelse og Den fortapte sønns hjemkomst gir et godt inntrykk av motivkretsen. Samtidig er de uttrykk for den gjennomslagskraften temaer fra opplysningstidens forfattere og filosofer, spesielt Rousseau, hadde også i billedkunsten.

Greuze hadde også stor suksess med en rekke portretter av naivt uskyldige unge piker, gjerne kombinert med lettfattelig allegoriske bimotiver av tvetydig natur, for eksempel Den knuste krukken og Den rømte fuglen. I arbeider av litt mindre pretensiøs og offisiell natur, som i en serie mannsportretter, viser Greuze en frisk og umiddelbar naturobservasjon og samtidig fasthet i den formale oppbygning.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.