Informasjonslogistikk beskriver elektroniske tjenester knyttet til transportlogistikken.

Eksempler på slike tjenester kan være sendingsinformasjon, sporing av sendinger, sendingsoversikter med oversikt over enkeltsendinger, fraktbrev og fraktlister. Her vil man finne oversikt over fraktrater og omkostninger for sendt eller mottatt gods.

Informasjonslogistikk kan også være omsetningsstatistikk for antall sendinger, antall kolli, vekt og fraktbeløp i en periode. Videre kan det være oversikt over transportbestillinger, prislister, prisberegninger og miljøutslipp.

Det er flere leverandører av slike systemer der de fleste velger en nettbasert løsning. Kunder hos de store speditørselskapene har gjerne en løsning som er integrert med speditørens systemer. Her vil kunden kunne ha sin egen «Min side» slik man har i banken og hvor man selv kan hente ut fraktinformasjon, transportstatus, kvitteringer og faktura.

Brukere gis tilgang til data i transportørens transport- og lagerstyringssystemer. Fordelene er rask og enkel informasjon om alle prosesser i hele forsyningskjeden. Det er også funksjoner for håndtering, kontroll og innsyn i data. Brukere kan beregne fraktpriser, sende transportordre, spore detaljerte delprosesser i lageret, finne de rette produktene for de aktuelle logistikkbehov eller spore forsendelser i sanntid ved hjelp av kontinuerlig strekkodeskanning i hele forsyningskjeden. Informasjonslogistikk er et ledd i automatisering av informasjon knyttet til transport og logistikk.

Informasjonslogistikk reduserer usikkerheten i forsyningskjeden og bidrar til bedre leveringskvalitet.

Man skiller mellom operativt nivå, taktisk nivå og strategisk nivå. Operativt nivå omfatter daglige gjøremål der kunder får sine ordre levert time for time. Dette kan være informasjon knyttet til vareplassering, plukking og utsendelse. Taktisk nivå er informasjonstiltak som kan føre til endringer i budsjetter og planlegging av salgskampanjer for neste kvartal. Strategisk nivå gjelder mer langsiktig planlegging på 1–3 års basis. For alle disse nivåene vil IT og informasjonslogistikk være viktige verktøy for å gjøre riktige valg. Eksempler kan være nye produktlinjer og etablering av tjenester i nye markeder. IT-støtte vil være en kritisk faktor for informasjonslogistikken.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg