Hideo Kojima er en japansk spilldesigner. Kojima er mest kjent for å være hoveddesigneren bak action-/snikespillene i Metal Gear-serien, men har også utviklet eventyrspill som Snatcher og Policenauts. Kojima er ansett for å være en av de mest innflytelsesrike spillskaperne i industrien. Spillene hans er kjennetegnet av å være ambisiøse og særegne, og for å ta opp temaer som er uvanlige for spill, som memer, genmanipulering og rase.

Kojima har i brorparten av sin karriere jobbet for spillutgiveren Konami. I 2005 dannet han spillstudioet Kojima Productions, som primært utviklet Metal Gear-spill i samarbeid med Konami. I 2015 ble Kojimas forhold med Konami gjenstand for en del kontroverser, etter at Konami hadde fjernet Kojimas navn fra produkter relatert til Metal Gear Solid V: The Phantom Pain og kansellert utviklingen av Silent Hills, et skrekkspill Kojima jobbet på med Guillermo del Toro. Kojima forlot Konami i etterkant av dette, men gjenopprettet siden Kojima Productions som en uavhengig spillutvikler.

Under prisutdelingen The Game Awards i 2016 mottok han æresprisen Industry Icon Award.

  • Metal Gear (1987)
  • Snatcher (1998)
  • Metal Gear 2: Solid Snake (1990)
  • Policenauts (1994)
  • Metal Gear Solid (1998)
  • Zone of the Enders (2001)
  • Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty (2001)
  • Metal Gear Solid 3: Snake Eater (2004)
  • Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (2008)
  • Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (2015)

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.