Hideo Kojima er en japansk spilldesigner. Kojima er mest kjent for å være hoveddesigneren bak action-/snikespillene i Metal Gear-serien, men har også utviklet eventyrspill som Snatcher og Policenauts. Kojima er ansett for å være en av de mest innflytelsesrike spillskaperne i industrien. Spillene hans er kjennetegnet av å være ambisiøse og særegne, og for å ta opp temaer som er uvanlige for spill, som memer, genmanipulering og rase.

Kojima har i brorparten av sin karriere jobbet for spillutgiveren Konami. I 2005 dannet han spillstudioet Kojima Productions, som primært utviklet Metal Gear-spill i samarbeid med Konami. I 2015 ble Kojimas forhold med Konami gjenstand for en del kontroverser, etter at Konami hadde fjernet Kojimas navn fra produkter relatert til Metal Gear Solid V: The Phantom Pain og kansellert utviklingen av Silent Hills, et skrekkspill Kojima jobbet på med Guillermo del Toro. Kojima forlot Konami i etterkant av dette, men gjenopprettet siden Kojima Productions som en uavhengig spillutvikler.

Under prisutdelingen The Game Awards i 2016 mottok han æresprisen Industry Icon Award.

  • Metal Gear (1987)
  • Snatcher (1998)
  • Metal Gear 2: Solid Snake (1990)
  • Policenauts (1994)
  • Metal Gear Solid (1998)
  • Zone of the Enders (2001)
  • Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty (2001)
  • Metal Gear Solid 3: Snake Eater (2004)
  • Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (2008)
  • Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (2015)

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.