Tidsskriftet ble stiftet av Wenche Lindblom og Svein-Erik Rødland. I februar 1979 ble det første nummeret av Datatid, eller Norsk datatidende som det opprinnelig skulle hete, til. De første årene ble bladet utgitt av Ingeniørforlaget, men fra årsskiftet 1982/1983 drev Lindblom og Rødland tidsskriftet selv gjennom familiebedriften Dataforlaget AS. I 1984 inngikk Dataforlaget et partnerskap med Orkla industrier, som viste seg å bli kortvarig. Orkla ble kjøpt ut allerede året etterpå. På dette tidspunktet hadde forlaget åtte ansatte og omsetningen var på 7,5 millioner kr.
Bladet hadde nå et gjennomsnittlig sidetall på 180 sider, som var stort i europeisk sammenheng. I denne perioden begynte Datatid å gi ut en dansk versjon av bladet, som også fikk en god mottakelse. På slutten av 1980-tallet hadde tidsskriftet 12 000 abonnenter og 3000 løssalgskunder.
Ved inngangen til 1990-tallet ble konkurransen tøffere og bladet klarte ikke å forsvare sin dominerende posisjon i markedet. Høsten 1992 ble det kjøpt av Allers Familie-Journal. Datatid gikk etter hvert med betydelig underskudd og Dataforlaget ble i 1993 lagt inn under et annet forlag i konsernet for å unngå konkurs. Det ble solgt videre til Ingeniørforlaget våren 1995, som varslet nedleggelse av bladet i september 1996. Det ble imidlertid unngått da Svein-Erik Tosterud kjøpte Datatid gjennom Fasit Forlag og igjen gjorde det økonomisk lønnsomt.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.