Dalton-metoden (pedagogikk)

Artikkelstart

Dalton-metoden er en undervisningsmetode kjennetegnet ved tre hovedtrekk: individualisering, selvstendig arbeid og stor frihet for elevene til å legge opp sitt eget arbeid.

Faktaboks

Uttale
dˈå:ltən-

Klasseromsundervisning erstattes av fagrom og laboratorier. Læreren fungerer som en resursperson, som eleven inngår en «kontrakt» med om hvor mye av pensum han skal arbeide seg gjennom i løpet av et bestemt tidsrom. Metoden var et av de første praktiske utslag av aktivitetspedagogikken.

Metoden ble utformet i byen Dalton, Massachusetts, USA av Helen Parkhurst på begynnelsen av 1900-tallet, utprøvd i USA på 1920-tallet, og senere opptatt og videreutviklet i andre land, særlig engelsktalende.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg