Dalton-metoden er en undervisningsmetode kjennetegnet ved tre hovedtrekk: individualisering, selvstendig arbeid og stor frihet for elevene til å legge opp sitt eget arbeid.

Faktaboks

Uttale
dˈå:ltən-

Klasseromsundervisning erstattes av fagrom og laboratorier. Læreren fungerer som en resursperson, som eleven inngår en «kontrakt» med om hvor mye av pensum han skal arbeide seg gjennom i løpet av et bestemt tidsrom. Metoden var et av de første praktiske utslag av aktivitetspedagogikken.

Metoden ble utformet i byen Dalton, Massachusetts, USA av Helen Parkhurst på begynnelsen av 1900-tallet, utprøvd i USA på 1920-tallet, og senere opptatt og videreutviklet i andre land, særlig engelsktalende.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg