Bo Widerberg, svensk filmregissør, en av de ledende i sin generasjon. Arbeidet som filmkritiker fra 1960; utgav boken Visionen i svensk film (1962) som polemiserte mot den etablerte svenske filmen. Debuterte som spillefilmregissør med Barnvagnen (1963), fulgt av Kvarteret Korpen (1963) som var lagt til et arbeiderstrøk i Malmö og preget av en sanselig realisme. Etter Kärlek 65 (1965) slo Widerberg gjennom internasjonalt med den vakre Elvira Madigan (1967). De neste filmene var politisk inspirerte; i Ådalen 31 (1969) gjenskapte han en historisk episode hvor militære skjøt mot streikende arbeidere, og i Joe Hill (1971) skildret han den svensk-amerikanske agitatoren av samme navn. De to kriminalthrillerne Mannen på taket (1975), etter Sjöwall og Wahlöö, og Mannen från Mallorca (1984), etter Leif G. W. Persson, berørte også samfunnsspørsmål. Ormens väg på hälleberget (1986) er en historie om undertrykkelse, mens Lust och fägring stor (Å leve det er å elske, 1995) skildrer en gymnasiast, spilt av sønnen Johan Widerberg, som har et forhold til sin lærerinne.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.